Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0532) De consument klaagt dat de verzekeraar onterecht dekking weigert voor waterschade door het overstromen van de spoelbak in de bijkeuken. De consument stelt dat de waterschade is veroorzaakt doordat het afvoerputje in de spoelbak verstopt was en dat sprake is van dekking omdat onvoorzien water is gestroomd uit een sanitair toestel dat is aangesloten op de waterleiding, namelijk de spoelbak. De verzekeraar betwist dat sprake is van dekking. Ook stelt de verzekeraar dat de waterschade is veroorzaakt door water dat uit de kraan is gestroomd en dat geen sprake is van dekking omdat een uitsluiting van toepassing is. De Geschillencommissie oordeelt dat de schade niet gedekt is onder de verzekeringen. De spoelbak is geen sanitair toestel dat is aangesloten op een waterleiding, waardoor geen sprake is van een gedekte gebeurtenis. Daarom wordt de vordering (15.000 euro) afgewezen.

De commissie: "In artikel 13.1.v van de voorwaarden opstal en artikel 14.1.y van de voorwaarden inboedel wordt (...) gesproken over ‘sanitaire en andere toestellen die zijn aangesloten op een waterleiding’. De consument heeft toegelicht dat de kraan uit de muur komt en water in de spoelbak stort. Dit maakt volgens de consument dat je kunt zeggen dat de spoelbak is aangesloten op een waterleiding.

"De commissie gaat hier echter niet in mee. De verzekeraar heeft het begrip ‘waterleiding’ niet nader uitgewerkt in de voorwaarden opstal en inboedel. In de (online versie) Van Dale wordt ‘waterleiding’ gedefinieerd als ‘buizenstelsel om (drink)water uit een waterreservoir aan te voeren’. Gelet op deze definitie van het begrip ‘waterleiding’ en de voorwaarden opstal en inboedel beide in hun geheel bezien, is de commissie van oordeel dat de spoelbak niet is aangesloten op een waterleiding. De spoelbak is aangesloten op een afvoerleiding die water afvoert. In dit kader weegt de commissie mee dat de verzekeraar in de voorwaarden opstal en inboedel ook een onderscheid maakt tussen waterleidingen en afvoerleidingen. Dit maakt dat de commissie tot de conclusie komt dat geen sprake is van een sanitair toestel dat is aangesloten op een waterleiding."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 17 juli 2025

Hoe maak je krom wat recht is. Knap gedaan. Even voor de beeldvoorming: een wasmachine ontvangt ook water om vuil af te voeren. Een spoelbak doet niet anders. Weer glijdt het Kifid uit om de verzekeraars van dienst te zijn. Wiens brood men eet wiens taal men preekt.

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...