Spoofing kost banken 26,7 miljoen

smartphone app via Pixabay

Banken vergoedden vorig jaar 26,7 miljoen euro aan telefoonnummerspoofing (ook wel bankhelpdeskfraude genoemd). Banken besloten eind vorig jaar om deze schade uit coulance ook te vergoeden omdat bij nummerspoofing misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van klanten in hun bank. Banken vergoeden de schade als er aantoonbaar sprake is van misbruik van de naam of het telefoonnummer van de eigen bank en als het slachtoffer aangifte bij de politie heeft gedaan.

Om tot coulance over te gaan, toetsen banken iedere zaak individueel en op basis van de feiten en omstandigheden. In 96 procent van de beoordeelde gevallen is de schade vergoed. Voor de overige vier procent geldt dat die of niet in aanmerking komt voor een vergoeding of dat er nog geen aangifte is gedaan. Uitgangspunt blijft dat klanten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben.

Datalekken

De schade door phishing kwam vorig jaar op 12,8 miljoen (2019: 7,9 miljoen). De NVB: “Er zijn meerdere oorzaken voor de veel hogere schade door fraude en oplichting in het betalingsverkeer. Omdat we door corona meer online contact houden met vrienden, webwinkels, bedrijven en instanties, is het voor fraudeurs makkelijker om hierop in te spelen en potentiële slachtoffers online te bereiken.

“De valse berichten en valse websites van fraudeurs zijn veel beter, slimmer en overtuigender geworden, zonder bijvoorbeeld taal- en opmaakfouten. Met een schat aan persoonsgegevens die de fraudeurs onder andere van datalekken, Facebook, Marktplaats, Instagram, LinkedIn en andere social media halen, kunnen ze gedupeerden zeer overtuigend bedriegen.

“Fraudeurs kunnen de software en hulpmiddelen voor phishing en spoofing steeds makkelijker en goedkoper online aanschaffen. Dat digitale gereedschap wordt ook steeds makkelijker en toegankelijker in het gebruik.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe governance voor consumptief krediet

Nieuwe governance voor consumptief krediet

VFN en NVB hebben een nieuwe governance opgesteld voor de invulling van de open norm voor consumptief krediet. De nieuwe governance structuur, die op 1 januari is...

Banken: "Houd oog voor sterke positie in Europa"

Banken: "Houd oog voor sterke positie in Europa"

De NVB is tevreden met de brede waardering voor het bedrijfsleven, en specifiek de financiële sector, die spreekt uit het regeerprogramma en de begrotingsstukken....

Meer lenen dankzij nieuwe leennormen

Meer lenen dankzij nieuwe leennormen

"Vanaf 19 november zullen geldverstrekkers bij het bepalen van de leenruimte rekening houden met nieuwe normbedragen. Doordat de inkomens het afgelopen jaar...

Banken:  analyse spaarmarkt ACM mist aantal zaken

Banken: analyse spaarmarkt ACM mist aantal zaken

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat in haar scherpe analyse van de spaarmarkt volgens de banken voorbij aan een aantal belangrijke factoren die van invloed...

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het verstandig dat het ministerie nadenkt over manieren om de weerbaarheid van de sector verder te versterken. "Maar...

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

NVB: "Stel minimum energielabel bij (ver)koop woning verplicht"

De NVB oppert het wettelijk verplicht stellen van een minimum energielabel bij de (ver)koop van woningen vanaf 2030. "Dat geeft woningeigenaren meer vertrouwen in...

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

Met de nieuwe videoserie getiteld "Beste banken" wil de NVB laten zien dat banken niet alleen commercieel zijn. De NVB: "Er is de afgelopen periode geregeld discussie...

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Leerkrachten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen voortaan doorlopend een gastles Bank voor de klas aanvragen....

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

"Minder klantimpact door NVB-standaarden voor risicogebaseerd witwasonderzoek"

"Minder klantimpact door NVB-standaarden voor risicogebaseerd witwasonderzoek"

De NVB is gekomen met een vijftal standaarden die heldere uitgangspunten bieden voor banken om hun rol als poortwachter proportioneel en met focus op de echte risico’s...