’Startende intermediairs tonen veel lef’

Fred de Jong en Wim Vonk, 2017

"Startende intermediairs hebben lef. Ze investeren duizenden euro’s in hun bedrijf, terwijl ze verwachten dat het aantal intermediairs verder daalt."

Met die opmerking trapte onderzoeker Fred de Jong het Startersseminar af, dat op 21 september in Nijkerk is gehouden. Tijdens het seminar presenteerde De Jong de resultaten van het onderzoek, dat afgelopen zomer is gehouden onder starters in de intermediaire markt.

Het onderzoek en het bijbehorende seminar zijn een initiatief van het adviesbureau van De Jong en SparklingCRM. In juni zijn zo’n driehonderd startende intermediairs aangeschreven met het verzoek om deel te nemen. Van die groep hebben 69 ondernemers de vragenlijst ingevuld.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan acht van de tien starters verwacht dat het aantal intermediairs in de komende jaren afneemt en dat de provisie niet alleen transparanter wordt, maar ook omlaag gaat. Desondanks hebben de meeste van hen flink in hun eigen bedrijf geïnvesteerd: 94% tenminste € 5.000, driekwart zelfs minimaal € 10.000. Dit kan slechts in enkele gevallen verklaard worden door de overname van een portefeuille, omdat bijna 80% is begonnen met nul klanten.

Bijna driekwart van de starters heeft een opleiding op HBO- of WO-niveau afgerond. Daarmee ligt het opleidingsniveau van starters hoger dan het gemiddelde in de intermediaire markt. “Dat is in lijn met de toegenomen eisen die aan financieel adviseurs worden gesteld”, aldus De Jong. “Wat verder opvalt, is dat de grote meerderheid van de starters geen specifieke vooropleiding op het gebied van financieel advies heeft gevolgd.”

Wat betreft positionering is er veel diversiteit onder starters. Bijna de helft van de starters is hypotheekspecialist of verzekeringsadviseur. De Jong: “Dat impliceert dat de starters overwegend kiezen voor focus of specialisatie in hun dienstverlening.” Een op de vijf respondenten noemt zichzelf allround financieel adviseur. De dienstverlening wordt gedomineerd door zowel advies als bemiddeling (beide 69%).

Digitalisering en automatisering zijn belangrijke uitdagingen voor alle intermediairs en voor starters in het bijzonder. Toch ligt er nog weinig nadruk op, zo blijkt uit het onderzoek. “Digitalisering is nuttig maar kan persoonlijk contact nooit vervangen”, volgens Wim Vonk van SparklingCRM. “Met name starters staan voor de uitdaging om verbindingen tussen mensen en processen te optimaliseren. Door samenhang te organiseren vanuit een centrale klantvisie, kun je systemen en applicaties optimaal integreren en belangrijke stappen zetten op weg naar een integrale klantbenadering.”

Onderzoeksrapport opvragen

Wie is geïnteresseerd in de uitkomsten van het onderzoek kan de rapportage opvragen via de website van SparklingCRM.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

De intermediaire markt krimpt in aantal kantoren. Op dit moment zijn er nog net iets meer dan 6.000 intermediairs actief. Hoewel ze allemaal te boek staan als...

VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

Geef de MKB-er meer financiële grip

Geef de MKB-er meer financiële grip

Binnen de financiële sector wordt veel gesproken over financiële zelfredzaamheid, financiële gezondheid en financieel fit. Daarbij ligt de focus...

Adviescampagne 2019: trots op je vak

Adviescampagne 2019: trots op je vak

"Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van de waarde van hun vak", aldus Fred...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Eerst waarde toevoegen, dan geld verdienen

Eerst waarde toevoegen, dan geld verdienen

Laat 2019 het jaar zijn van de proactieve financieel adviseur. Een adviseur die oog heeft voor de maatschappelijke vraagstukken, die zich nadrukkelijk als belangenbehartiger...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Unieke positie van adviseur verzilveren

Unieke positie van adviseur verzilveren

Uit onderzoek blijkt, dat zelfstandig financieel adviseurs een betere uitgangspositie bij de consument hebben om hun vertrouwenspersoon te zijn dan banken en verzekeraars....