Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs

Christian Bouter 2024 (klein)

Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7 procent van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3 procent afkomstig is van bestaande klanten die terugkomen voor vervolgadvies of onderhoud.

Christian Bouter van Advieskeuze: "De analyse maakt het mogelijk om een duidelijker onderscheid te gaan maken tussen financieel adviseurs, die zich vooral richten op nieuwe klanten en adviseurs die óók actief bezig zijn met klantonderhoud. Je kunt het vergelijken met een autobedrijf: sommigen verkopen alleen nieuwe auto’s, anderen verzorgen ook de APK en het onderhoud. Dat verschil wordt dankzij onze data beter meetbaar.

"We zien steeds beter welke financieel adviseurs structureel contact onderhouden met hun bestaande klanten. Dat is waardevolle informatie voor consumenten, die online de keuze maken voor een financieel adviseur. Het is goed om vooraf te weten of een financieel adviseur actief is op het gebied van klantbeheer.

"Door het structureel verzamelen van klantreviews kan Advieskeuze trends in tevredenheid en actief klantbeheer zichtbaar maken. De analyses dragen bij aan een financiële branche waarin service, klantgerichtheid en tarieven beter vergelijkbaar worden. Voor de adviesbranche biedt deze data een objectieve benchmark voor de verhouding tussen nieuwe en bestaande klanten bij collega-adviseurs. Ook aanbieders van financiële producten kunnen met deze inzichten veel beter bepalen naar welke financieel adviseurs zij hun klanten kunnen doorverwijzen voor onderhoudsgesprekken."

Reactie toevoegen

 

Reacties

paul schoo - Plattet-Schoo FD 29 oktober 2025

Beetje kort door de bocht. Een goed adviseur weet na een kort klantmoment of er actie moet worden ondernomen of niet. Dat vindt je niet terug in reviews.

Meer over
Hogere klantwaardering

Hogere klantwaardering

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Slimmer Adviseren leidt tot waardevoller klantcontact en dus hogere klantwaardering”, aldus Marco Kok van...

Hoe staat u ervoor op het gebied van actief klantbeheer?

Hoe staat u ervoor op het gebied van actief klantbeheer?

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Vitaal instrument voor financieel welzijn

Vitaal instrument voor financieel welzijn

(Michiel van Vugt, Stichting Actief Klantbeheer, in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Vroeger zat de financieel adviseur naast de burgemeester langs de intocht...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Zelf aan de knoppen om advieskansen te pakken

Zelf aan de knoppen om advieskansen te pakken

(Partner in kennis Florius in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Actief klantbeheer is al langer een onderwerp waarbij zowel adviseurs als geldverstrekkers ambitieuze...

Hypotheekadviseurs met scheidingsspecialisatie beter vindbaar

Hypotheekadviseurs met scheidingsspecialisatie beter vindbaar

Via de adviseurzoeker van vergelijkingsplatform Advieskeuze kunnen bezoekers van de website van MUNT Hypotheken voortaan eenvoudig zien welke kantoren naast regulier...

Oliekan heeft primeur Advieskeuze Woonscan met Figlo Hypotheken licentie

Oliekan heeft primeur Advieskeuze Woonscan met Figlo Hypotheken licentie

Advieskeuze en Figlo hebben Oliekan Financiële Diensten uit Culemborg als eerste intermediair in Nederland toegang gegeven tot de Woonscan. Dit is een nieuwe...

Nú aan de slag met actief klantbeheer

Nú aan de slag met actief klantbeheer

(Ewald Bary, ondernemerscoach en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Maak met betrekking tot actief klantbeheer een strategische keuze,...

Advieskeuze en Figlo bundelen krachten

Advieskeuze en Figlo bundelen krachten

De rekentechnologie van Figlo wordt geïntegreerd in Advieskeuze om financieel advies toegankelijker en interactiever te maken. Financieel advieskantoren met...

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer

(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...