Stel als geldverstrekker mijn-omgeving niet al open in voortraject

Huis te koop (aangekocht) 2018 TB

Wees als geldverstrekker terughoudend met het openstellen van de mijn-omgeving in het voortraject. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking van de Beste Midoffice Eerste Kwartaal 2021 (ING, gevolgd door a.s.r., Allianz, Lloyds Bank en Argenta).

De adviesketen: “Sommige geldverstrekkers nodigen nieuwe klanten tijdens de bemiddeling al uit voor de zogeheten mijn-omgeving. Hoewel die wellicht handig kunnen zijn als de klant na passeren zijn hypotheek wil inzien of zijn jaaropgave wil downloaden, veroorzaken ze irritatie en paniek als ze in het voortraject al worden ingezet en de klant kan meekijken tijdens het aanvraagproces. Irritatie als de geldverstrekker het ‘finaal akkoord moment’ wegkaapt van de adviseur. Storend als de klant gestrest bij de adviseur aan de telefoon hangt, als een onervaren acceptant ten onrechte stukken afkeurt of aanvullende documenten opvraagt. Daarom het verzoek aan aanbieders om te wachten met klanten toegang geven tot de mijn-omgeving tot na het tekenen van het bindend aanbod. Dan is de consument immers ook pas klant van de geldverstrekker.”

Verder is er “bij veel geldverstrekkers voor de backoffice helaas niet dezelfde aandacht als voor de midoffice. Naast oversluitingen zijn de laatste jaren ook verhogingen (zowel onderhands als tweede hypotheken) sterk toegenomen. Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA) als gevolg van echtscheiding of uit elkaar gaan, maakt eveneens een substantieel deel uit van de aanvragen. Bij veel geldverstrekkers is bij dit soort mutaties sprake van een handmatig proces. Soms gaat het om meerdere wijzigingen die niet altijd in één keer kunnen worden afgehandeld. Daarnaast worden OHA-zaken – die complex kunnen zijn – vaak door de backoffice afgewikkeld”.

De extra controles vanwege de wetgeving tegen witwassen “zorgen soms voor vertraging van hypotheekdossiers, waarbij het nog wel eens schort aan de communicatie. Ook is elke nieuwe klant bij voorbaat verdacht en wordt verwelkomd met wantrouwen.Met de inwerkingtreding van nog meer nieuwe regelgeving als de Productontwikkelingseisen (IDD,  PARP) en Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) lijkt het plafond inmiddels bereikt. Veel aanbieders (en de toezichthouder) lijken nog geen idee te hebben hoe ze aan de nieuwe eisen moeten gaan voldoen. Vragen in hoeverre de nieuwe (Europese) regels aansluiten bij de situatie in Nederland, nog proportioneel zijn of de positie van de klant verbeteren, lijken van ondergeschikt belang”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Daling hypotheekrente komt tot stilstand

Daling hypotheekrente komt tot stilstand

Afgelopen week hebben geldverstrekkers vaker de rente verhoogd dan verlaagd, aldus De Hypotheekshop. Dat is voor het eerst sinds eind oktober weer gebeurd. Ook voor...

"ECB dwingt banken tot hogere rente op aflossingsvrije hypotheken"

"ECB dwingt banken tot hogere rente op aflossingsvrije hypotheken"

De Hypotheekshop verwacht dat de renteopslag voor aflossingsvrije hypotheken omhoog zal gaan, wellicht naar 0,5 tot één procent. De adviesketen: "Al...

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Starters (391.000 euro en doorstromers (408.000 euro) in Noord-Holland hebben vorig jaar gemiddeld de hoogste hypotheekaanvragen gedaan. Dat blijkt uit het overzicht...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Hypotheekrente blijft dalen

Hypotheekrente blijft dalen

De vaste hypotheekrente, aldus De Hypotheekshop, daalt sinds eind oktober – al tien weken op rij. In die periode is de middel(lange) rente vijf jaar vast met...

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

Hoewel de samenleving als geheel flexibeler wordt, wordt vertaling daarvan binnen het hypotheekadvies volgens De Hypotheekshop "als lastiger ervaren. Een bestendige...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...