Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...