Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
Loonoffer tijdens coronacrisis reëel

Loonoffer tijdens coronacrisis reëel

Een ruime meerderheid (84 procent) was het eens met de VVP-poll van vorige week dat de anderhalvemetereconomie de rest van het jaar blijft. Eens kijken of de nieuwe...

Anderhalvemetereconomie blijft rest van het jaar

Anderhalvemetereconomie blijft rest van het jaar

Bijna een kwart van 160 stemmers (23 procent) antwoordde ja op de VVP-poll van afgelopen week: 'Er zijn door corona al klanten van mij failliet gegaan'. Dat is best...

Er zijn door corona al klanten van mij failliet gegaan

Er zijn door corona al klanten van mij failliet gegaan

Een duidelijke meerderheid (85 procent van 84 stemmers) was het eens met de VVP-stelling van afgelopen week: 'Concretisering nazorgplicht niet los te zien van vraagstuk...

Concretisering nazorgplicht niet los te zien van vraagstuk betaling

Concretisering nazorgplicht niet los te zien van vraagstuk betaling

Tachtig procent van 100 stemmers was het eens met de VVP-stelling van vorige week: 'Ik ben voor duidelijke normen nazorgplicht'. De stelling was naar aanleiding...

Voor duidelijke normen nazorgplicht

Voor duidelijke normen nazorgplicht

Een duidelijke uitslag op de VVP-poll van afgelopen keer: 91 procent van 128 stemmers denkt dat persoonlijk financieel advies bestaansrecht houdt in de anderhalvemetereconomie....

Persoonlijk advies en anderhalvemetereconomie

Persoonlijk advies en anderhalvemetereconomie

Iets meer dan de helft (53 procent) van 150 stemmers was het eens met de afgelopen VVP-poll: 'Ik heb minder omzet door corona'. De crisis doet zich dus toch al wel...

Ik heb minder omzet door corona

Ik heb minder omzet door corona

Vierentachtig procent van 268 stemmers was het eens met de afgelopen VVP-stelling dat de overheid de verhoging van de assurantiebelasting alsnog moet terug draaien....

Alsnog verhoging assurantiebelasting terugdraaien

Alsnog verhoging assurantiebelasting terugdraaien

De verhoging van de assurantiebelasting wordt niet teruggedraaid, liet het kabinet vorige week weten tussen alle coronaperikelen door. De evaluatie leverde volgens...

Coronacrisis zal leiden tot innovatie bij verzekeringen

Coronacrisis zal leiden tot innovatie bij verzekeringen

Een hele kleine meerderheid (51 procent) antwoordde ja op de VVP-poll van afgelopen week: ‘Ik benader mijn klanten pro-actief tijdens de coronacrisis’...

Ik benader mijn klanten pro-actief tijdens coronacrisis

Ik benader mijn klanten pro-actief tijdens coronacrisis

Van de 157 deelnemers aan de afgelopen VVP-poll denkt 84 procent dat het coronavirus leidt tot een economische recessie. Je moet ook wel héél erg optimistisch...