Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....