Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven

Data 2019

Afgelopen week was maar liefst 79 procent het eens met de stelling 'geen reden voor aanhoudend pleidooi verlaging maximale hypotheek'. Daarmee is het merendeel van de respondenten het niet eens met het pleidooi van DNB voor verdere verlaging van de maximale hypotheek.

We blijven deze week bij hypotheken. De hypotheekketens De Hypothekers Associatie (De Hypotheker), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep willen dat geldverstrekkers hun klantdata gaan delen.

Ze schrijven: "Voor adviseurs is het van essentieel belang om, nadat een hypotheek is geadviseerd en afgesloten, een volledig klantbeeld te behouden. Alleen met de actuele data kunnen zij proactief klantbeheer blijven uitvoeren. Aangezien geldverstrekkers vaak rechtstreeks klanten benaderen over mogelijke aanpassingen binnen de hypotheek en deze aanpassingen door de klant direct bij de geldverstrekker verricht kunnen worden, beschikt de betrokken financieel adviseur vaak niet over de meest actuele klant- en leninggegevens", aldus de ketens.

De stelling van deze week luidt daarom: "Als adviseur kan ik alleen proactief klantbeheer uitvoeren als geldverstrekkers hun klantdata aan me doorgeven"

We zijn benieuwd naar uw mening. Een fijne week toegewenst.

Reactie toevoegen

 

Reacties

drs. F.P.G. Robbe - Adviesburo Robbe BV, Heuvelstraat 5, 4902 AJ Oosterhout 1 juli 2019

Zelfs dossiers van hypotheken die al meer dan 10 jaar via ons zijn afgesloten, zijn essentieel voor het advies bij verlenging of oversluiten. Ons advieswerk wordt onmogelijk als wij in de toekomst moeten aangeven dat alle persoonlijke gegevens zijn vernietigd. Dat geldt ook voor de aansprakelijkheid van ons advies, (denk aan bijvoorbeeld de woekerpoliszaken:geen dossier geen bewijs mogelijk)

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 1 juli 2019

De adviseur maakt een aanvangsdossier en tot dan gaat de vastlegging van de inventarisatie, het advies en de bemiddeling goed. Echter zodra de hypotheek loopt wordt de adviseur niet meer door de hypotheekverstrekker geïnformeerd. Sterker, achter de rug van de adviseur om zoekt de geldverstrekker contact met de klant van de adviseur en "besmet" vervolgens het integrale adviesdossier. Klantcontacten en informatiestromen dienen te allen tijde via de adviseur te lopen die het integrale financiële toekomstplan voor zijn klanten heeft opgesteld. Om de systemen van de onafhankelijk en professioneel adviseur weer up to date te krijgen (lees van de door de aanbieders veroorzaakte schade te herstellen), dient klantdata gedeeld te worden met de adviseur. Bij aanvang van de relatie is dat ook altijd de wens van de klant.

Meer over
VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

Bijna de helft van de stemmers (47 procent) gelooft da de hypotheekadviseur van de toekomst woonadviseur is, zoals Omniplan voorspelt. Nu de markt opdroogt, kan...

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst”, aldus Omniplan in de whitepaper Toekomstbestendig wonen. De woonadviseur “neemt...

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

Veel reacties op de stelling van afgelopen week: 'Overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars'. Maar liefst 82 procent was het niet...

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

Is er met de overname van Aegon Nederland door a.s.r. een einde gekomen aan de consolidatieslag onder verzekeraars? Wat denkt u? Doe weer mee met de nieuwe VVP-poll!...

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

Minister Kaag laat rentemiddeling aan de markt, zo kopte VVP in afgelopen week in een nieuwsbericht. Wel zei ze erbij dat adviseurs een belangrijke rol hebben bij...

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

"Bij gepersonaliseerde klantbenadering krijgt elke klant unieke content toegestuurd met berichten die betrekking hebben op zijn of haar persoonlijke situatie. De...

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

"Veel aandacht is erop gericht om Nederland goed door de winter te loodsen. Dat is begrijpelijk, want er is acute nood. Maar zaken als de energietransitie, verduurzaming,...

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

"Het lijkt erop dat iedereen nog moet wennen aan de nieuwe realiteit en niet voorbereid was op een snelle stijging van de hypotheekrente", schrijft Michel Ligtlee,...