Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Woekerpolis (dossier)

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid. Vorige maand werd al bekend gemaakt dat het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en Allianz om tot een vergelijk te komen op niets was uitgelopen. Kifid zou vervolgens de behandeling van de DIN Plan-klachten weer oppakken en voortzetten. Maar hier is de stichting het niet mee eens. Kifid laat weten dat individuele deelnemers zelf hun klacht moeten intrekken. Tot nu toe heeft Kifid er een aantal ontvangen.

De strijd tussen Allianz en de stichting heeft zo'n acht jaar geduurd. In 2019 had Kifid drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene (inmiddels Allianz) verworpen. Het betrof toen de bindende uitspraken GC 2019-975, GC 2019-976 en GC 2019-97. Volgens Kifid hadden consumenten uit de verstrekte productinformatie kunnen en moeten begrijpen dat zij een beleggingsverzekering afsloten. Ook de kosten waren terug te vinden in de productinformatie. Dit is ook bevestigd door de Commissie van Beroep.

De stichting zegt gedesillusioneerd te zijn. De stichting verwijt Allianz al die tijd dat ze niet geïnformeerd zijn over buitensporige provisies en andere kosten die op hun inleg zijn ingehouden en over de gevolgen daarvan voor hun beleggingsverzekeringen. Samen zeggen ze door Allianz voor miljoenen euro’s benadeeld te zijn.

Nu is echter Kifid de gebeten hond. "Kifid beweert ‘een gelijk speelveld te bieden voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en rekening te houden met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners`. In de praktijk kiest Kifid steevast partij voor de verzekeraar en trekt de verzekerde aan het kortste eind", aldus de stichting.

De stichting geeft echter de strijd niet op en is hoopvol over een gunstige uitspraak van de Hoge Raad. Volgens de stichting kwam de advocaat generaal namelijk tot de conclusie dat verzekeraars ook vóór 1994 wettelijk verplicht zijn om verzekerden duidelijk en begrijpelijk voor te lichten over aan hun beleggingsverzekeringen verbonden risico’s. Volgens de stichting had Kifid het Arrest van de Hoge Raad af moeten wachten. Nu dit niet is gebeurd, zou er na een negatieve uitspraak van Kifid geen beroep meer mogelijk zijn en daarmee is voor de stichting de maat vol: "Gedupeerden trekken ‘en masse’ hun klachten in, maar laten het er niet bij zitten!"

Kifid laat echter weten dat de DIN Plan-klachten (evenals klachten ten aanzien van andere beleggingsverzekeringen van het type Universal Life) behandeld worden tot en met de schriftelijke procedure. "Met het doen van uitspraken, en indien nodig mondelingen behandelingen, wachten we tot dat de uitkomst van de prejudiciële procedure bij het Hof bekend is. Dit hebben we begin november ook gecommuniceerd met het bestuurd en de advocaat van de Stichting en individuele deelnemers van de stichting", aldus Kifid. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Allianz voorziet groei Nederlandse verzekeringsmarkt

Allianz voorziet groei Nederlandse verzekeringsmarkt

De Nederlandse verzekeringsmarkt groeit de komende tien jaar naar verwachting met 3,1 procent per jaar – na een krimp van 2,7 procent in het afgelopen decennium....

Vanessa Maxwell Global Head of Financial Lines bij AGCS

Vanessa Maxwell Global Head of Financial Lines bij AGCS

Vanessa Maxwell wordt de nieuwe Global Head of Financial Lines van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). Zij volgt Shanil Williams op die in januari...

U maakt het verschil!

U maakt het verschil!

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van...

Allianz hoog in Global 500 merkenranglijst

Allianz hoog in Global 500 merkenranglijst

Allianz staat op nummer 30 van de meest waardevolle merken in de BrandFinance's Global 500, de merkenranglijst die wordt samengesteld door Brand Finance.  Onder...

"Vergeet mentale gezondheid niet"

"Vergeet mentale gezondheid niet"

Ruim een kwart van de MKB-ondernemingen is van mening dat de mentale gezondheid geen probleem is binnen hun bedrijf en besteedt er daardoor geen aandacht aan. Dit...

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Kleine mkb-bedrijven zien zich niet als doelwit cybercriminelen

Kleine mkb-bedrijven zien zich niet als doelwit cybercriminelen

De meeste kleine mkb-bedrijven (55 procent) en zzp’ers (63 procent) geloven dat hun onderneming geen interessant doelwit is voor cybercriminelen. Ook zien...

Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en verzekeraar Allianz om tot een vergelijk te komen voor de klachten over DIN Plan-beleggingsverzekeringen, is op niets...

Allianz schoont productaanbod op

Allianz schoont productaanbod op

"In uw schadeportefeuille heeft u 1 relatie momenteel verzekerd op een product, wat qua bestandsomvanghelaas voor ons te klein is om nog verder aan te houden. Daarom...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...