Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Woekerpolis (dossier)

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid. Vorige maand werd al bekend gemaakt dat het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en Allianz om tot een vergelijk te komen op niets was uitgelopen. Kifid zou vervolgens de behandeling van de DIN Plan-klachten weer oppakken en voortzetten. Maar hier is de stichting het niet mee eens. Kifid laat weten dat individuele deelnemers zelf hun klacht moeten intrekken. Tot nu toe heeft Kifid er een aantal ontvangen.

De strijd tussen Allianz en de stichting heeft zo'n acht jaar geduurd. In 2019 had Kifid drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene (inmiddels Allianz) verworpen. Het betrof toen de bindende uitspraken GC 2019-975, GC 2019-976 en GC 2019-97. Volgens Kifid hadden consumenten uit de verstrekte productinformatie kunnen en moeten begrijpen dat zij een beleggingsverzekering afsloten. Ook de kosten waren terug te vinden in de productinformatie. Dit is ook bevestigd door de Commissie van Beroep.

De stichting zegt gedesillusioneerd te zijn. De stichting verwijt Allianz al die tijd dat ze niet geïnformeerd zijn over buitensporige provisies en andere kosten die op hun inleg zijn ingehouden en over de gevolgen daarvan voor hun beleggingsverzekeringen. Samen zeggen ze door Allianz voor miljoenen euro’s benadeeld te zijn.

Nu is echter Kifid de gebeten hond. "Kifid beweert ‘een gelijk speelveld te bieden voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en rekening te houden met het kennisverschil tussen consumenten en ondernemers en financiële dienstverleners`. In de praktijk kiest Kifid steevast partij voor de verzekeraar en trekt de verzekerde aan het kortste eind", aldus de stichting.

De stichting geeft echter de strijd niet op en is hoopvol over een gunstige uitspraak van de Hoge Raad. Volgens de stichting kwam de advocaat generaal namelijk tot de conclusie dat verzekeraars ook vóór 1994 wettelijk verplicht zijn om verzekerden duidelijk en begrijpelijk voor te lichten over aan hun beleggingsverzekeringen verbonden risico’s. Volgens de stichting had Kifid het Arrest van de Hoge Raad af moeten wachten. Nu dit niet is gebeurd, zou er na een negatieve uitspraak van Kifid geen beroep meer mogelijk zijn en daarmee is voor de stichting de maat vol: "Gedupeerden trekken ‘en masse’ hun klachten in, maar laten het er niet bij zitten!"

Kifid laat echter weten dat de DIN Plan-klachten (evenals klachten ten aanzien van andere beleggingsverzekeringen van het type Universal Life) behandeld worden tot en met de schriftelijke procedure. "Met het doen van uitspraken, en indien nodig mondelingen behandelingen, wachten we tot dat de uitkomst van de prejudiciële procedure bij het Hof bekend is. Dit hebben we begin november ook gecommuniceerd met het bestuurd en de advocaat van de Stichting en individuele deelnemers van de stichting", aldus Kifid. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Nederlandse pensioenstelsel een van de beste ter wereld"

"Nederlandse pensioenstelsel een van de beste ter wereld"

Het Nederlandse pensioenstelsel is een van de beste ter wereld, aldus een van de conclusies uit de tweede editie van het Global Pension Report van Allianz. Allianz...

Allianz in zee met Cardano voor beheer pensioenvermogen

Allianz in zee met Cardano voor beheer pensioenvermogen

Allianz heeft Cardano gekozen als vermogensbeheerder voor de beschikbare premieregelingen van Allianz Pensioen en Allianz PPI Pensioen. Het gaat in totaal om ruim...

Allianz stelt 6 miljoen euro beschikbaar voor Turkije en Syrië

Allianz stelt 6 miljoen euro beschikbaar voor Turkije en Syrië

Allianz Group stelt zes miljoen euro beschikbaar ter ondersteuning van hulp- en herstelinspanningen na de aardbevingen in Turkije en Syrië. CEO Oliver Bäte:...

Minder dan kwart zzp'ers heeft AOV

Minder dan kwart zzp'ers heeft AOV

Niet meer kunnen werken en wegvallen klanten en wanbetaling. Dat zijn de grootste risico’s waar zzp’ers wakker van liggen, aldus Allianz-onderzoek. Allianz:...

Allianz geeft adviseurs meer tijd voor vinden alternatief voor opgezegde polissen

Allianz geeft adviseurs meer tijd voor vinden alternatief voor opgezegde polissen

Allianz heeft toegezegd waar nodig meer tijd te geven om een alternatief te vinden voor opgezegde polissen, aldus Adfiz. In specifieke gevallen zal Allianz aan adviseurs...

De revolutie mag beginnen

De revolutie mag beginnen

(Uit Katern Vermogensbeheer in VVP 5-2022) “Er zijn in de financiële sector zoveel mogelijkheden om diensten inclusiever en beter te maken. Drie simpele...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Allianz verhoogt zakelijke premies

Allianz verhoogt zakelijke premies

Allianz voert op een aantal zakelijke schadeverzekeringen een premieverhoging door. De verzekeraar: “In een aantal productlijnen zien we helaas een stijging...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...