Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Leon van Vliet

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden. De stichting wil de bewustwording van financieel adviseurs op het gebied van de toepassingsmogelijkheden van automatisering vergroten.

De Stichting kent een tweeledig doel. Enerzijds treedt de Stichting op als platform voor organisaties die op effectieve wijze contact zoeken met de leveranciers van software, zoals die door financieel adviseurs wordt gebruikt. Anderzijds beoogt de Stichting de bewustwording van financieel dienstverleners over de vraag wat de effecten voor hun bedrijfsvoering kunnen zijn als gevolg van de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, te vergroten. De stichting levert in 2017 in iedere editie van VVP een bijdrage aan het nieuwe praktijkgerichte katern Ken je vak!

“2016 was een jaar waarin we verkend hebben of er voldoende draagvlak was voor een dergelijke contactgroep, aldus Leon van Vliet, voorzitter van de Stichting. "Al snel bleek, dat dit initiatief in een grote behoefte voorzag, zowel bij de deelnemende leveranciers als bij de stakeholders. De financiële sector wordt geconfronteerd met enorme veranderingen waarbij digitalisering een grote rol speelt. Neem bijvoorbeeld de trend naar meer flexibilisering van premies voor individuele klanten en specifieke klantgroepen. Een enorme uitdaging voor automatiseerders, maar ook zaken als toenemende aandacht voor privacybescherming aan de ene kant en de wens tot meer gebruik van brondata aan de andere kant, vragen veel aandacht en overleg.”

Een onderwerp waar de Stichting ook meer aandacht aan gaat schenken, is de tijd tussen het moment dat stakeholders een besluit nemen en de invoering daarvan. "Of het nu gaat om acceptatiewijzigingen bij aanbieders, fiscale aanpassingen of implementatie van nieuwe wetten, we zien steeds vaker dat dit soort wijzigingen op het allerlaatste moment bekend worden gemaakt. Men vergeet dan dat deze wijzigingen op dat moment nog in allerlei applicaties moeten worden verwerkt. Dit vereist de nodige tijd voor het ontwikkelen en testen en dit is direct in het belang van de consument. Bij fiscale wijzigingen die niet tijdig in de software verwerkt kunnen worden, ontstaat het risico dat consumenten nog enige tijd adviezen krijgen die niet op actueel geldende normen of regelingen zijn gebaseerd. Organisaties moeten doordrongen worden dat tussen besluitvorming en implementatie een zekere tijd vereist is om wijzigingen goed door te voeren."

 

KENNIS ADVISEURS BEPERKT

Volgens Van Vliet is bij veel adviseurs de kennis van en affiniteit met automatisering beperkt. "Adviseurs zijn vooral bezig met hun vak en met het contact met de klant. Toch is het belangrijk dat adviseurs oog blijven houden voor de ontwikkelingen op het gebied van automatisering en informatisering die zich nu voordoen en in de komende tijd alleen maar intensiever zullen worden. Werkprocessen zullen efficiënter worden, waardoor de kosten van het kantoor omlaag zullen gaan. Tegelijkertijd is te zien, dat groepen consumenten steeds meer behoefte aan advies krijgen en dat deze adviezen ook steeds meer kennis, vaardigheid en informatie vragen. In het komend jaar zal de Stichting op dit punt een aantal initiatieven nemen om de bewustwording van financieel adviseurs te vergroten.”

 

DEELNEMERS

De Stichting Contactgroep Automatisering bestaat op dit moment uit de volgende organisaties: Akkermans & Partners, ANVA, Ockto, Everest, Euroface, FasterForward, Figlo, Findesk, Hypotheekbond, Intersoftware, MoneyView, Omniplan,  Rolls, Kooijmans software, TJIP, Unit4, UniTrust.

Reactie toevoegen

 
De auto of het paard?

De auto of het paard?

(Hidde Koning, Ockto, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je naar buiten kijkt, zie je steeds meer concullega’s in hun brondatabolides voorbijrijden....

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Ockto neemt iWize over

Ockto neemt iWize over

Ockto neemt iWize over. Binnen het domein van het veilig delen van persoonsgegevens is iWize, na Ockto, de nummer twee in Nederland. iWize is onder meer actief in...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...