Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Rob Goedhart twitter

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin deze zegt dat - als een bank teveel betaalde rente op een doorlopend krediet moet compenseren – daarover ook de rente-op-rente moet worden vergoed.

“Het was echt belachelijk dat banken als ABN Amro en ING, daarbij gesteund door de Consumentenbond, het heel normaal vonden dat als een klant in maart 2009 20 euro teveel betaald had hij nu alleen die 20 euro terug zou krijgen. Zelfs een nitwit snapt dat dat méér moet zijn. En het was ook belachelijk dat de Geschillencommissie daarin mee ging", stelt Goedhart, die zegt dat de uitspraak ook gevolgen heeft voor alle andere kredietbanken. Alleen Rabobank kondigde een compensatieregeling aan met rente-op-rente vergoeding.

Volgens berekeningen die Geldbelangen levert de uitspraak voor de klant van ABN Amro gemiddeld 50 procent meer compensatie op. ABN Amro heeft tot nu toe 340 miljoen euro opzij gezet. Daar zou dan dus nog eens 170 miljoen euro bij moeten komen, zegt Goedhart.

Goedhart zegt ook dat de Consumentenbond door deze uitspraak een behoorlijke tik op de vingers krijgt. "Geldbelangen had begin 2021 aan Consumentenbond Claimservice gevraagd de belangenbehartiging van Geldbelangen over te nemen. Maar in september 2021 constateerde Geldbelangen onthutst dat de Consumentenbond zowel bij ABN Amro als bij ING akkoord was gegaan met een compensatie zonder rente-over-de-teveel-betaalde-rente. Volgens de Consumentenbond zou de consument vele jaren door moeten procederen om een betere regeling te krijgen. Naar nu blijkt is dat door Geldbelangen binnen een jaar geregeld."

Geldbelangen claimt nu 4,5 ton aan belangenbehartigingsbonus bij ABN en de Consumentenbond. “De berekening is heel eenvoudig” legt Rob Goedhart uit. “De bond krijgt een percentage van de compensatie dat – naar eigen zeggen – zo’n 900.000 euro is voor de regeling zoals die vorig jaar is afgesproken. Nu de klanten van ABN gemiddeld zo’n 50 procent extra krijgen zou er 450.000 euro extra naar de Consumentenbond gaan. Een bedrag van circa 1.350.000 euro ‘beloning’ voor iets waar de bond niets voor hoefde te doen en Geldbelangen alle hete kolen uit het vuur heeft gehaald is niet terecht", aldus Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Meer over
FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Centraal Beheer PPI van start

Centraal Beheer PPI van start

Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro claimt het marktleiderschap bij hypotheken in Nederland. De bank bij de presentatie van de Q2-cijfers: “Ons marktaandeel in hypotheken verbeterde...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak

Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak

(Kifid-uitspraak CvB 2022-0031) De Kifid-reglementen laten het niet toe dat Interbank beroep in stelt tegen uitspraak GC 2022-0029. De Kifid Commissie van Beroep:...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...