Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Rob Goedhart twitter

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin deze zegt dat - als een bank teveel betaalde rente op een doorlopend krediet moet compenseren – daarover ook de rente-op-rente moet worden vergoed.

“Het was echt belachelijk dat banken als ABN Amro en ING, daarbij gesteund door de Consumentenbond, het heel normaal vonden dat als een klant in maart 2009 20 euro teveel betaald had hij nu alleen die 20 euro terug zou krijgen. Zelfs een nitwit snapt dat dat méér moet zijn. En het was ook belachelijk dat de Geschillencommissie daarin mee ging", stelt Goedhart, die zegt dat de uitspraak ook gevolgen heeft voor alle andere kredietbanken. Alleen Rabobank kondigde een compensatieregeling aan met rente-op-rente vergoeding.

Volgens berekeningen die Geldbelangen levert de uitspraak voor de klant van ABN Amro gemiddeld 50 procent meer compensatie op. ABN Amro heeft tot nu toe 340 miljoen euro opzij gezet. Daar zou dan dus nog eens 170 miljoen euro bij moeten komen, zegt Goedhart.

Goedhart zegt ook dat de Consumentenbond door deze uitspraak een behoorlijke tik op de vingers krijgt. "Geldbelangen had begin 2021 aan Consumentenbond Claimservice gevraagd de belangenbehartiging van Geldbelangen over te nemen. Maar in september 2021 constateerde Geldbelangen onthutst dat de Consumentenbond zowel bij ABN Amro als bij ING akkoord was gegaan met een compensatie zonder rente-over-de-teveel-betaalde-rente. Volgens de Consumentenbond zou de consument vele jaren door moeten procederen om een betere regeling te krijgen. Naar nu blijkt is dat door Geldbelangen binnen een jaar geregeld."

Geldbelangen claimt nu 4,5 ton aan belangenbehartigingsbonus bij ABN en de Consumentenbond. “De berekening is heel eenvoudig” legt Rob Goedhart uit. “De bond krijgt een percentage van de compensatie dat – naar eigen zeggen – zo’n 900.000 euro is voor de regeling zoals die vorig jaar is afgesproken. Nu de klanten van ABN gemiddeld zo’n 50 procent extra krijgen zou er 450.000 euro extra naar de Consumentenbond gaan. Een bedrag van circa 1.350.000 euro ‘beloning’ voor iets waar de bond niets voor hoefde te doen en Geldbelangen alle hete kolen uit het vuur heeft gehaald is niet terecht", aldus Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Geldbelangen: “Teken compensatieaanbod ABN Amro voorlopig niet”

Geldbelangen: “Teken compensatieaanbod ABN Amro voorlopig niet”

Stichting Geldbelangen roept gedupeerden woekerrente op het door de Consumentenbond ondersteunde compensatieaanbod van ABN Amro niet te ondertekenen. Geldbelangen:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2021-0043) Een verzekeraar die in een brief met veel informatie over een beleggingsverzekering een nieuwe kostensoort introduceert...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...