Stichting Pensioenbehoud wijst op nadelen premie-overeenkomst

Erik Daae

In een open brief aan de SER-commissie Toekomst Pensioenstelsel vraagt de Stichting Pensioenbehoud aandacht voor de nadelen van het bepleite persoonlijke pensioenvermogen met collectieve risicodeling.

Voorzitter Erik Daae van Stichting Pensioenbehoud: "De voorgestelde transitie van een uitkeringsovereenkomst naar een premie-overeenkomst betekent juridisch een wezenlijke andere rechtsverhouding tussen werkgever en deelnemer betreffende de door de werkgever toegezegde arbeidsvoorwaarde pensioen, waarvan de uitvoering van de toezegging is overeengekomen tussen werkgever en het betreffende pensioenfonds. De uitkeringsovereenkomst kent nu een resultaatsverplichting met de toezegging van een te bereiken ouderdomspensioen. De premie-overeenkomst is een toezegging van de werkgever om premie ter beschikking te stellen om daarmee een kapitaal te realiseren door het pensioenfonds waarmee op de pensioendatum een alsdan vast te stellen ouderdomspensioen kan worden aangekocht. De premie-overeenkomst is derhalve slechts een inspanningsverplichting voor het pensioen."

De stichting noemt het hoe dan ook belangrijk dat er duidelijkheid komt over bestaande rechten.

Verder: "Bij de premie-overeenkomst is de hoogte van het jaarlijks te ontvangen vaste pensioenbedrag bij pensioneringsdatum tijdens de werkzame periode onbekend, hetgeen een groot nadeel is voor de financiële planning door de werknemer van zijn toekomst. Bovendien is bij doorbeleggen met de premie-overeenkomst de pensioenuitkering na de pensioneringsdatum variabel, hetgeen een groot nadeel is voor de gepensioneerde.
"Deze transitie zal daarom zeker het vertrouwen van de werkenden in de politiek en het pensioenstelsel fors doen verlagen, daar de veelal lagere en ook minder zekere uitkomst voor de deelnemers het belangrijkste is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het voorstel; draagvlak is essentieel.
"Bovendien wordt bij de premie-overeenkomst de hoogte van het aan te kopen jaarlijkse pensioen op de pensioneringsdatum afhankelijk van de rentestand van dat moment en dat is zeer ongewenst. Ook ons huidige pensioenstelsel is veel te afhankelijk van de rentestand met alle negatieve gevolgen van dien.
"Met de premie-overeenkomst wordt het pensioenstelsel minder in plaats van meer transparant, omdat het te bereiken jaarlijkse ouderdomspensioen niet (exact) bekend is. Dat is ongewenst. Want een bedrag aan pensioen-vermogen geeft veel minder financieel inzicht vergeleken met de pensioenuitkering. Dat verhoogt de kans op een ‘woekerpensioen’.
"Daarnaast speelt de systematiek van de doorsneepremie bij de verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen een belangrijke rol in het voorstel. Vele werknemers gaan halverwege hun carrière na een loonbetrekking voor zichzelf werken als zzp’er en bouwen meestal geen pensioen meer op bij het laatst aangesloten pensioenfonds. Een eenvoudige oplossing biedt het Experian-arrest van het EU HvJ van 26 september 2013 (ECLI:EU:C:2013:590) waarbij onder voorwaarden de heffing van een leeftijdsgebonden pensioenpremie acceptabel werd geacht.

"Tenslotte speelt het life cycle beleggen een negatieve rol voor gepensioneerden in het voorstel, daar bij niet doorbeleggen na pensionering circa 40 procent van het pensioen ook niet wordt opgebouwd tijdens de periode van de pensionering, zoals bij uitkeringsovereenkomsten wel het geval is. Dat rendement. zou dan geheel of gedeeltelijk verloren gaan en daarmee de pensioenuitkering aanzienlijk verlagen. Dat is ongewenst.

"Wij zouden graag zien dat het voorstel van de SER rekening gaat houden met bovengenoemde nadelen leidende tot een aanpassing."

Arnoud Bosch - 28 februari 2017

Als DNB en D66 niet eens een actuariële pensioenpremie kan uitleggen in haar occasional studie over doorsneepremie dan zal het uitleggen van een nieuw pensioenstelsel geen draagvlak ondervinden. In een spreadsheet kan u een onderbouwing vinden: DNB berekening op: http://www.software-pensioen.nl Inlegfactor op: http://www.inlegfactor.nl

Stichting Pensioenbehoud wil actie tegen pensioenkorting

De Stichting Pensioenbehoud roept gepensioneerden op de Pensioen Petitie te ondertekenen tegen de bevriezing en het korten van het pensioen. Volgens de stichting...