Stijging woonconflicten en klachten dropshipping

Vrouwe Justitia 2 via Pixabay

Na een jarenlange daling was er in 2024 sprake van een stijging van het aantal juridische hulpvragen. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea Rechtsbijstand.

Het aantal meldingen steeg van ruim 118.000 in 2023 naar meer dan 124.000 in 2024 (plus vijf procent). Vooral geschillen tussen buren (plus twaalf procent) en binnen Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) (plus 21 procent) over het onderhoud aan of de verduurzaming van woningen namen toe.

Stijn Bouwmeister, gespecialiseerd jurist Civiel Recht van Stichting Achmea Rechtsbijstand. "Geschillen ontstaan bijvoorbeeld bij kleinere of voorheen inactieve VvE’s, waar eigenaren zelf klein onderhoud, zoals schilderwerk, deden. Nieuwe eigenaren met grote onderhoudsplannen zorgen vaak voor onenigheid, ook omdat er te weinig reserves zijn opgebouwd. Ook bij grotere VvE’s uit de jaren tachtig en negentig spelen problemen. Veel bestuurders stapten in toen er weinig onderhoud nodig was. Nu complexen verouderen, blijkt het onderhoudsbudget vaak tekort te schieten, waardoor de maandelijkse bijdrage omhoog moet."

Dropshipping

Daarnaast steeg ook het aantal conflicten over consumentenaankopen. Opvallend is de stijging van het aantal hulpvragen over dropshipping. Dit is een nieuwe bron van klachten en ergernis.

Bij dropshipping verkopen webshops producten die zij zelf niet op voorraad hebben. Zonder dat de consument dit weet, fungeren zij als tussenpersoon van leveranciers die zich vaak buiten Europa, zoals China, bevinden. Webshops verwijzen bij problemen vaak door naar externe leveranciers, maar consumenten merken dat de contactgegevens van deze leveranciers of de webshop zelf vaak lastig te vinden zijn. Daarnaast zijn levertijden regelmatig lang of onduidelijk en worden consumenten vaak geconfronteerd met hoge retourkosten bij het terugsturen van producten.

Toenemende werkdruk

Net als in voorgaande jaren nam ook het aantal conflicten op de werkvloer (plus tien procent) toe. In deze categorie was vooral sprake van een sterke stijging van hulpvragen bij faillissementen (plus 57 procent) en reorganisaties (plus 30 procent).

Ilona Renet, gespecialiseerd jurist Arbeidsrecht van Stichting Achmea Rechtsbijstand: “De krappe arbeidsmarkt en de groeiende beroepsbevolking zorgen opnieuw voor een stijging van het aantal arbeidsgeschillen. Zo zien we dat de toenemende werkdruk door de grote personeelstekorten vaak de oorzaak is van ziekteverzuim. Ook krijgen we veel hulpvragen over de doorbetaling van loon tijdens ziekte en naar aanleiding van onenigheid over het re-integratietraject. Daarnaast zien we in onze praktijk dat medewerkers sneller van werk wisselen, waardoor het aantal werknemers dat bij een nieuwe werkgever eerst een tijdelijk contract met proeftijd krijgt, stijgt. We zien het aantal vragen over tijdelijke contracten dan ook toenemen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Uitsluiten juridische hulp bij conflicten over invaren aan verzekeraar

Uitsluiten juridische hulp bij conflicten over invaren aan verzekeraar

Het uitsluiten van rechtsbijstand bij conflicten over invaren in het nieuwe pensioenstelsel is een keuze die verzekeraars mogen maken, antwoordt minister Van Hijum...

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7.500 aanrijdingszaken gemeld...

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...

Uitgevlogen...

Uitgevlogen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...

Nieuw themadocument in Kifid Kennis

Nieuw themadocument in Kifid Kennis

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over het opzeggen van een rechtsbijstandverzekering als gevolg van veelvuldig claimen. In dit kennisdocument...

Als de wereld van je klant op z’n kop staat

Als de wereld van je klant op z’n kop staat

(Partner in kennis ARAG in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Chimène (39 jaar) kreeg plotseling een discussie met haar buurman over de erfgrens van...

Vijfde official voor Oranjefans geïntroduceerd bij EK 2024 door ARAG

Vijfde official voor Oranjefans geïntroduceerd bij EK 2024 door ARAG

Om Oranjefans handvatten te geven als zich juridische problemen voordoen rondom het Europees Kampioenschap voetbal, heeft ARAG voor het eerst een eigen vijfde official...

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

(Kifid-uitspraak GC 2024-0444) Een consument heeft een klacht ingediend omdat in zijn optiek de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering een beroepsfout heeft...

Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...