Stilzitters betalen meer voor hun autoverzekering

Wiel via Pixabay

Mensen die nog nooit zijn overgestapt, betalen voor hun allrisk autoverzekering gemiddeld iets meer per maand (52 euro) dan mensen die wel eens een overstap gemaakt hebben (45 euro). Zo blijkt uit onderzoek door Allianz Direct.

Van de ondervraagden heeft dertig procent geen idee welke premie ze betalen. Ruim vier op de tien weet dit ongeveer te benoemen. De overige 29 procent weet exact het bedrag wat elke maand wordt besteed aan de autoverzekering.

Automobilisten betalen gemiddeld 46 euro per maand voor hun autoverzekering. Voor een WA-verzekering betalen respondenten rond de 30 euro per maand, voor een Beperkt Casco-verzekering gemiddeld 42 euro en voor een allrisk verzekering gemiddeld 52 euro.

Uit het onderzoek blijkt ook dat lang niet alle Nederlandse automobilisten weten waar zij voor verzekerd zijn. Slechts 28 procent is er precies van op de hoogte wat hun autoverzekering dekt. Bijna twee derde (61 procent) weet dit ongeveer te benoemen en een op de tien heeft geen idee.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 24 juni 2020

Ik hoor nu al jaren iets over de waarde van advies, maar nooit wordt die bij onderzoeken concreet gewaardeerd. Als onze branche organisatie terecht aangeeft dat de onophoudelijke waarschuwingen van de AFM en de Consumentenbond en dergelijke "pas op voor adviseurs" nu toch wel erg het niveau van roddel en achterklap naderen, dan kan toch ook aangegeven worden welke producten met of zonder adviseur verkrijgbaar zijn. Dan kan de zelfredzame consument kiezen voor het goedkoopste online product en daar reuze gelukkig mee worden.Dat zijn vast die 29% die het exact weten en zelf uitzoeken. Zijn er nog 71% over. Die klant van mij kan kiezen om ongeveer hetzelfde te betalen, maar dan zit er iemand bij in die de BM ladder vergelijkt, de nieuwwaarde regeling, de terugval bij schade, de meerpremie bij een schadeclaim, de no blame regeling, vandalismedekking, korting met een app, of er nog een bonusbeschermer is te bemachtigen, wat en hoe de schadesturing is, de eigen risico's hulp bij het invullen van schadeformulieren, brieven over schadeverhaal, etc. etc. En nou denk ik zomaar dat mijn klant veel beter af is dan met de webmodule met de goedkoopste premie, al wat het maar de gemoedsrust. Dat er weer een gratis publiciteitsonderzoekje van de marketing afdeling van Allianz komt om maar weer eens te benadrukken dat het vast zeven euro goedkoper kan is voor veel consumenten helemaal niet zo boeiend.

PS - Platter-Schoo Fd 23 juni 2020

Kijkt er nog iemand naar de voorwaarden? of de bagger back-office van de prijsvechters? Zinloos onderzoek dus.

Meer over
Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Er kan een premieverschil van ruim 200 euro zitten als men met exacte dezelfde leeftijd, geslacht en autogegevens één deur verder woont in hetzelfde...

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

Verlagen van het kilometrage kan voor motorrijtuigverzekerden die door het vele thuiswerken minder rijden een eenvoudige besparingsoptie zijn. Aldus MoneyView in...

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...