"Structurele problemen bij dossierafhandeling aantal grote geldverstrekkers"

Dossier via Pixabay

De vestigingen van De Hypotheekshop constateren structurele problemen bij de dossierafhandeling door een aantal grote geldverstrekkers (Top 10 partijen). De Hypotheekshop: "Ondanks dat hypotheekadviseurs en binnendienst over het algemeen aanbieders erg waarderen om hun snelheid, communicatie en meedenken, is er dus een duidelijk verschil in de mate waarin partijen dat voor elkaar krijgen. De indruk is dat - naast issues met systemen of onervaren medewerkers - de oorzaak daarvoor vooral bij strikte procedures rond Know Your Customer (KYC) en interne vastlegging moet worden gezocht. Hierdoor staan deze procedures centraal en niet langer de klant. Soms ontstaat zelfs de indruk dat medewerkers liever een aanvraag afwijzen dan intern hun vingers te branden aan een afwijking.

"Deze ontwikkeling van de laatste paar jaar baart ons zorgen. Onze vrees zit erin dat uiteindelijk ook de andere geldverstrekkers op deze manier moeten gaan werken, wat ten koste gaat van de algehele klantgerichtheid. Het staat ook haaks op het gezamenlijk streven in de branche om te komen tot een proces waarbij het voor consumenten juist een stuk makkelijker moet worden om een hypotheekaanvraag te doorlopen. Mogelijk dat technologische ontwikkelingen hieraan gaan bijdragen (zoals brondata, PSD2, AI of Hypotheekstart van ING), maar het begint wel met de bereidheid om de klant centraal te stellen bij de belangrijke momenten in zijn of haar leven."

Stress

De Hypotheekshop: "Hoewel een enkele adviseur wel eens verzucht dezeTop 10 financiers voortaan links te laten liggen, is dat in de praktijk vaak niet wenselijk omdat klanten die willen verhogen, scheiden of verhuizen (meeneemhypotheken) gebonden zijn aan hun huidige geldverstrekker. Sommige vestigingen kiezen er dan wel voor om voor deze aanbieders een opslag op het adviestarief te rekenen vanwege de gemiddeld vier uur extra werkzaamheden. Ook zien we dat hypotheekdossiers op het laatste moment moeten worden weggehaald omdat deze niet tijdig rondkomen. Dit zorgt voor weken van stress bij klanten."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantal alleenstaande huizenkopers neemt snel toe

Aantal alleenstaande huizenkopers neemt snel toe

Het aantal alleenstaande huizenkopers neemt snel toe, aldus De Hypotheekshop. Uit cijfers van HDN blijkt dat momenteel 44 procent van de kopers landelijk alleen...

Weekstijging hypotheekrente in top 10 afgelopen twintig jaar

Weekstijging hypotheekrente in top 10 afgelopen twintig jaar

Politieke en economische onrust leidt tot een forse stijging van de hypotheekrente, met een weekstijging die in de top 10 grootste stijgingen sinds 2004 staat, aldus...

"Crypto en hypotheken: nieuwe regelgeving kan doorbraak betekenen"

"Crypto en hypotheken: nieuwe regelgeving kan doorbraak betekenen"

"Nieuwe Europese regelgeving (MiCAR) moet zorgen voor meer transparantie en bescherming, waardoor crypto op termijn breder geaccepteerd kan worden bij hypotheekaanvragen",...

Partijen uit financiële sector willen Wft-basis terug en pakken adviseurstekort aan

Partijen uit financiële sector willen Wft-basis terug en pakken adviseurstekort aan

De Hypotheekshop, Dazure, onderwijsinstelling Curio (de beroepsopleider van West-Brabant), opleidingsinstituut Lindenhaeghe en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs...

Uitdagingen voor starters op woningmarkt nemen toe

Uitdagingen voor starters op woningmarkt nemen toe

In 2024 hebben starters in 30 procent van alle gemeenten hogere hypotheken afgesloten dan doorstromers. Dit blijkt uit de tweede editie van het jaarlijkse onderzoek...

Hypotheekshop: accepteer nooit zomaar een verlengingsaanbod

Hypotheekshop: accepteer nooit zomaar een verlengingsaanbod

Hypotheekadviseurs signaleren recent een toename in het aantal oversluitingen, aldus De Hypotheekshop. Waar oversluitingen in het verleden vaak tussentijds plaatsvonden,...

Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"

Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"

Hogere tevredenheid, maar verdere verbeteringen blijven noodzakelijk in de dienstverlening van geldverstrekkers. Daarnaast bieden AI verdergaande digitalisering...

Schuldenlast studenten loopt sterk uiteen

Schuldenlast studenten loopt sterk uiteen

De opgebouwde studieschulden lopen tussen studenten sterk uiteen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Zo heeft één op...

Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper

Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper

In het derde kwartaal van 2024 neemt het aantal te koop gezette bestaande woningen licht toe, het aanbod nieuwbouw koopwoningen stabiliseert en de vraag naar koopwoningen...

Is een rentevaste periode van tien jaar nog wel zo vanzelfsprekend?

Is een rentevaste periode van tien jaar nog wel zo vanzelfsprekend?

(Blog door Mark de Bruijn, accountmanager DMPM) De keuze van een rentevaste periode is van verschillende factoren afhankelijk en is één van de belangrijkste...