Taal in contracten moet simpeler
Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van SNS. Onder jonge huiseigenaren (tot 30 jaar) ligt dit percentage nog hoger: maar liefst 88 procent. Uit het onderzoek komt naar voren dat 40 procent ervan uitgaat ‘dat het wel klopt.’ Mensen met financiële stress blijken extra kwetsbaar: zij ervaren meer druk om te ondertekenen en meer negatieve gevolgen.
Volgens Florien Cramwinckel, gedragspsycholoog bij SNS, zijn huur- en koopovereenkomsten te ingewikkeld voor de meerderheid van de mensen.
Gebruik begrijpelijke taal
De noodzaak van simpele taal blijkt ook uit het feit dat veel jongeren niet uitzoeken of navragen wat onbegrepen termen betekenen. De voornaamste reden is dat ze dit ‘niet nodig vinden’ (50 procent) en een deel ervaart ook schaamte (veertien procent) om hulp te vragen.
Cramwinckel: “Mensen zijn er heel duidelijk in: 50 procent geeft aan dat de taal in contracten simpeler moet, onder meer met uitleg van moeilijke termen (28,6 procent). Te ingewikkelde contracten zijn volstrekt onacceptabel. Gebruik begrijpelijke taal. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij opstellers van contracten en adviseurs.”
SNS ziet het als haar verantwoordelijkheid dat i”edereen belangrijke, financiële documenten kan begrijpen. Wanneer mensen iets tegenkomen wat zij niet begrijpen, in documenten van SNS of van andere partijen, kunnen zij dit aangeven via ditbegrijpikniet@sns.nl”.
Reactie toevoegen
Meer over
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 1-2025) Soepel heeft ook haar eigen assuradeurenbedrijf. Nou moet ik voor het volmachtbedrijf natuurlijk voldoen aan...
Volksbank schrapt bijna helft SNS- en RegioBank-vestigingen
De Volksbank boekte over 2024 een nettowinst van 427 miljoen euro. Dat is echter exclusief incidentele posten voor een bedrag van 283 miljoen euro, bestaande uit...
Minister heeft geen bemoeienis met sluiting RegioBank- en SNS-kantoren
“Zowel NLFI als ik hebben geen invloed op de commerciële en operationele keuzes die de Volksbank maakt.” Aldus minister Heinen in antwoord op Kamervragen...
Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Uit recent onderzoek van de Volksbank en SNS blijkt dat 63 procent van de Nederlanders graag persoonlijk advies van een financieel expert zou willen ontvangen. Desondanks...
ASN Bank nieuwe naam Volksbank-merken?
De vier merken van de Volksbank gaan volgens verschillende bronnen verder onder de merknaam ASN. Dat zou betekenen dat de namen BLG Wonen, RegioBank en SNS verdwijnen....
Aantal vestigingen RegioBank wordt bijna gehalveerd
Via SNS en RegioBank kunnen klanten op dit moment terecht bij ruim 600 vestigingen. De Volksbank verwacht dit aantal terug te brengen tot ongeveer 320 - 360 vestigingen....
De Volksbank snijdt in aantal SNS- en RegioBank-vestigingen en beweegt naar één merk
Zoals verwacht vindt een optimalisatie van de bestaande SNS-winkels en RegioBank vestigingen plaats. Deze leidt tot een daling van het aantal vestigingen. De Volksbank:...
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...