Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Vrouw via Pixabay 2

Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit onderzoek van Dazure, onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder. Ook geeft 35 procent van de vrouwen aan dat aanbieders te weinig rekening houden met hun kennis van financiën.

Vooral praktisch geschoolden (44 procent) vinden dat reclames van financiële producten niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34 procent) en hoogopgeleiden (26 procent) liggen die niveaus beter op een lijn. “Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago”, zegt Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”

Versimpelen financiële informatie

Uit het onderzoek blijkt dat er op dit vlak nog een wereld te winnen is. Zo vindt twee derde van de vrouwen dat aanbieders van financiële producten hun informatie moeten versimpelen. Voor veertig procent van de ondervraagden is financiële informatie zo complex, dat het hen duizelt wanneer zij erover lezen. Frishert: “Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.”

Kennisgebrek

Maar liefst 35 procent van de ondervraagden vindt dat er tijdens hun jeugd te weinig aandacht is besteed aan persoonlijke financiën. Als gevolg hiervan denkt een op de vijf dat het vrouwelijke kennisniveau over geldzaken over het algemeen lager is dan van mannen. Frishert: “Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.” 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 8 september 2021

Lesje voor de AFM. De klant moet keuzes krijgen vinden ze. En alle info krijgen. En dat zijn dan weer boekwerken.

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Leerkrachten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen voortaan doorlopend een gastles Bank voor de klas aanvragen....

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

VVP-hoofdredacteur in podcast Sterveding

VVP-hoofdredacteur in podcast Sterveding

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur van VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum, is te gast in een aflevering van de podcastserie Sterveding. In deze...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...