Tariefklassetabel niet per se geldig gedurende hele looptijd

Rekenmachine 3 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0897) De Geschillencommissie is van oordeel dat een tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de afspraken tussen de bank en de consumenten ten aanzien van de overeengekomen rentevastperiode. Gedurende die rentevastperiode is het de bank dan ook niet toegestaan om een nieuwe tariefklassetabel van toepassing te verklaren. Ook niet wanneer dit gebeurt in het kader van een uitbreiding van de algemene voorwaarden.

“Echter”, aldus de commissie, “dit betekent niet dat de tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de volledige geldleningsovereenkomst en in dat kader van toepassing blijft gedurende de gehele looptijd van de geldlening. Na afloop van de rentevastperiode mag de bank een nieuw aanbod doen aan de consumenten waarbij zij een nieuwe set van algemene voorwaarden en een actuele tariefklassetabel mag hanteren.”

Nadere duiding

De Geschillencommissie geeft in de onderhavige uitspraak een nadere duiding aan eerdere uitspraken van haar hand:  “Het door de bank aan de consumenten in rekening gebrachte rentetarief bestaat uit drie onderdelen: de basisrente, de productopslag en de risico-opslag. De risico-opslag wordt vastgesteld op grond van de loan to value en de tariefklassetabel. De tariefklassetabel maakt daarmee onderdeel uit van het financiële component van de geldleningsovereenkomst gedurende de looptijd van de rentevastperiode. Dit maakt echter niet dat de tariefklassetabel onderdeel uitmaakt van de gehele geldleningsovereenkomst en daarmee geldig is gedurende de gehele looptijd van de geldleningsovereenkomst. De commissie heeft dit ook niet willen zeggen met haar uitspraken uit 2021.

“Immers heeft de bank na de looptijd van de rentevastperiode de mogelijkheid om de consumenten een volledig nieuw rente-aanbod te doen op basis van de actuele (markt)situatie. Daarbij past dat de bank op dat moment ook een actuele tariefklassetabel mag hanteren en zich niet hoeft te baseren op een historische tariefklassetabel die wellicht geen recht meer doet aan de financiële (markt)omstandigheden van dat moment.”

Nu de consumenten in dit geval geen financiële compensatie of aanpassing van de risico-opslag voor de huidige rentevastperiode vorderen, wijst de commissie geen financiële compensatie toe.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 2 november 2022

Lijkt mij dat de bank in het geval ze de tariefklasse gaat aanpassen tegemoet komt in de kosten van het oversluiten. De consument zit anders vanwege de kosten gevangen. Dat mag niet de bedoeling zijn met het tussentijds veranderen van de spelregels. De uitspraak van de commissie is in alles in het voordeel van de banken, die mogen zelf calculeren wat voor hen het voordeligste is, dit terwijl de consument gegijzeld wordt met allerhande regelgeving.. Dat geeft te raden.

Meer over
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...