Te laat geklaagd

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever rechtsbijstand nodig. Toen bleek dat het verzekeringspakket geen rechtsbijstandverzekering bevat. De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden omdat hij de consument in 2018 noch daarna erop heeft gewezen dat hij geen rechtsbijstandverzekering had afgesloten. Naar het oordeel van de Geschillencommissie hebben de consumenten te laat geklaagd in de zin van artikel 6:89 BW en kunnen zij daarom geen beroep meer kan doen op het door hen gestelde gebrek in de prestatie van de tussenpersoon. De vordering van bijna tien mille wordt afgewezen.

De commissie: "Vast staat dat de consument het aanvraagformulier, de offerte van 11 december 2018 en het polisblad heeft ontvangen. Op al deze documenten staat met zoveel woorden dat geen rechtsbijstandverzekering wordt of is afgesloten. De consument behoorde daarom te weten dat er geen rechtsbijstandverzekering zou worden/was afgesloten en dat, in zijn beleving, de tussenpersoon gebrekkig had gepresteerd. Hieraan doet niet af de stelling van de consument dat hij het in 2018 druk had met de verhuizing en de verbouwing van zijn woning. Dat laat onverlet dat hij die documenten na ontvangst goed had moeten doornemen.

"De consument had dan ook eerder dan pas in 2023 moeten klagen bij de tussenpersoon over de vermeende fout tijdens het gesprek in 2018. Als de consument eerder bij de tussenpersoon had geklaagd, zou de tussenpersoon de consument hebben kunnen helpen door alsnog een rechtsbijstandverzekering voor de consument bij de verzekeraar aan te vragen. Deze mogelijkheid had de tussenpersoon in 2023 niet meer in de zin dat hij daarmee de juridische kosten voor het geschil van de partner van de consument met haar werkgever had kunnen voorkomen. Door de late melding is de tussenpersoon in zijn belangen geschaad."

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen

(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

Kras leidt niet tot enig functieverlies computer

(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering

(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd

(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken

(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...