Te laat geklaagd over volgens Kifid zeer ongebruikelijk advies

Twaalf uur klokken via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-1001) De Geschillencommissie heeft begrip voor de teleurstelling van de consument, omdat het advies om voor een dertienjarige twee gemengde verzekeringen te sluiten met een looptijd van 62 jaar zeer ongebruikelijk is en vragen oproept. Maar de commissie kan in dit geval niet anders oordelen dan dat de vorderingen van de consument zijn verjaard.

Op 1 april 1994 heeft de moeder van consument door bemiddeling en advies van de adviseur zes levensverzekeringen afgesloten op naam van haar kinderen.

Volgens de consument heeft de adviseur haar moeder, als wettelijke vertegenwoordiger van de consument, in 1994 niet-passende producten heeft geadviseerd. De moeder van de consument wilde graag dat haar kinderen het eindkapitaal van de verzekeringen konden gebruiken voor de aankoop van een huis of het bekostigen van een studie, maar dat is gelet op de looptijd van de verzekeringen, namelijk tweeënzestig jaar, helemaal niet mogelijk. De Geschillencommissie plaatst hetzelfde vraagteken: “De waarden in de verzekeringen kunnen namelijk niet worden aangewend voor studie of de aankoop van een huis en mede door de lange looptijd was de in 1994 verschuldigde provisie dermate hoog dat pas op hoge leeftijd de afkoopwaarde de totaal ingelegde premies zal overstijgen.”

Echter: de consument heeft door op 10 september 2021 voor het eerst een klacht in te dienen, de verjaringstermijn laten verlopen. Hierdoor komt de klacht van de consument niet meer voor inhoudelijke behandeling in aanmerking.

In artikel 3:310 lid 1 BW is, voor zover hier van belang, bepaald dat een rechtsvordering tot vergoeding van schade in ieder geval verjaart door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt.
De consument vorderde dat de adviseur haar schade van 7.500 euro vergoedt.

Reactie toevoegen

 
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...