Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

Smartphone via Pixabay

De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons.

De Consumentenbond en ConsumentenClaim waren sinds 2018 met de telecomaanbieders in gesprek over een tegemoetkoming voor consumenten naar aanleiding van twee uitspraken van de Hoge Raad. Die oordeelde in 2014 en 2016 dat de aangeboden toestellen niet ‘gratis’ waren, maar dat het in feite ging om koop op afbetaling en consumentenkrediet.

Consumenten konden zich tot 1 september 2019 aanmelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkomingsregeling. Nadat de details van de regeling zijn uitgewerkt, worden consumenten die zich hebben aangemeld geïnformeerd over het vervolg.

Bedragen worden niet genoemd.

Reactie toevoegen

 
Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt

Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt

Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten...

Michel Blom partner en directeur bij MKB Krediet Nederland

Michel Blom partner en directeur bij MKB Krediet Nederland

Michel Blom treedt per 1 november aanstaande aan als nieuwe directeur en partner van MKB Krediet Nederland, dat actief is in de bemiddeling van zakelijke kredieten....

Lenen voor groen doel populair

Lenen voor groen doel populair

Het aantal consumenten dat leent voor het verduurzamen van hun woning, is volgens Geld.nl gegroeid. En ook het gemiddelde leenbedrag voor verduurzaming stijgt flink. In...

Consumenten kunnen vanaf 4 september duizenden euro’s minder lenen

Consumenten kunnen vanaf 4 september duizenden euro’s minder lenen

Consumenten kunnen vanaf 4 september flink minder lenen, blijkt uit berekeningen van de financiële vergelijkingssite Geld.nl. “Die dag gaan de nieuwe...

Consument leent vaker voor auto en verbouwing

Consument leent vaker voor auto en verbouwing

Nederlanders leenden in de eerste helft van 2023 vaker geld voor een auto of de verbouwing van hun woning, aldus de Datamonitor lenen van Geld.nl. In de maanden...

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Voor grote uitgaven wordt veel vaker geld geleend. Het aantal leenaanvragen steeg afgelopen jaar met bijna achttien procent. Het gewenste gemiddelde leenbedrag is...

"Oneigenlijk gebruik hypothecair krediet is oneerlijk en risicovol"

"Oneigenlijk gebruik hypothecair krediet is oneerlijk en risicovol"

De VFN krijgt steeds meer signalen dat hypothecaire kredieten worden gebruikt voor het doen van consumptieve aankopen. “Dat leidt tot een ongelijk speelveld...

VFN: regels stellen aan gebruik hypothecair krediet voor consumptieve bestedingen

VFN: regels stellen aan gebruik hypothecair krediet voor consumptieve bestedingen

De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) vindt dat er regels dienen te worden gesteld aan het gebruik van hypothecair krediet voor consumptieve...

Aanscherping wettelijke verificatieplicht bij krediet uitgesteld

Aanscherping wettelijke verificatieplicht bij krediet uitgesteld

Het kabinet stelt de aanscherping van de wettelijke verificatieplicht bij krediet uit. Het gaat om de verplichting om de financiële positie van een consument...

Kabinet verlaagt maximale kredietvergoeding structureel

Kabinet verlaagt maximale kredietvergoeding structureel

Het kabinet gaat de maximale kredietvergoeding structureel verlagen van veertien naar tien procent. Beoogd is om de structurele verlaging te laten aansluiten op...