Terechte rekening adviseur na voortijdige beëindiging opdracht

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0385) De rekening die de hypotheekadviseur indiende na voortijdige beëindiging door de consumenten van de opdracht tot advies en bemiddeling was terecht en correct, oordeelt de Geschillencommissie.

In de opdracht tot dienstverlening overeengekomen dat de consumenten bij voortijdige beëindiging van de opdracht een honorarium van 135 euro per uur aan de adviseur moesten betalen. De adviseur (HypotheekVriendelijk) heeft de consumenten een factuur van 443,25 euro gestuurd voor zijn werkzaamheden tot dat moment (drie uur en zeventien minuten á 135 euro per uur).

De commissie: “Uit het klachtdossier blijkt dat de tijd die de adviseur aan het adviesdossier van de consumenten heeft besteed 197 minuten bedroeg en hoe de adviseur deze tijd heeft besteed. Daarbij is de adviseur naar het oordeel van de commissie gebleven binnen de grenzen van hetgeen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid aanvaardbaar is. Bij dit oordeel was ook van belang dat voor de commissie in voldoende mate is komen vast te staan dat de consumenten de adviseur niet in gebreke hebben gesteld voordat zij de overeenkomst van opdracht hebben ontbonden. Dat betekent dat de consumenten de overeenkomst ‘rauwelijks’ hebben ontbonden. Dat verwijt de commissie de consumenten.”

De consumenten waren ontevreden over de dienstverlening. Zo zouden zij de adviseur op voor hen cruciale momenten niet hebben kunnen bereiken en zouden de gesprekken met de adviseur onvoldoende efficiënt en doortastend zijn geweest. De uitspraak gaat hier verder niet op in.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...