"terugroepactie woekerpolissen nodig"

Hand met euro's

"Ons geduld is op." Aldus de Consumentenbond, die eist dat verzekeraars eindelijk een redelijke schadevergoeding op woekerpolissen betalen. Verzekeraars hebben tot 1 december de tijd om te laten weten of ze gehoor geven aan de oproep. Dat zijn ze duidelijk niet van plan, gezien de reactie van het Verbond van Verzekeraars (zie bericht hieronder).

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun verantwoordelijkheid in de al jarenlang slepende woekerpolisaffaire eindelijk echt nemen. Verzekeraars moeten de waarde van woekerpolissen opnieuw berekenen, maar dan tegen redelijke voorwaarden, die wij hebben opgenomen in een speciaal ontwikkelde Woekerpolis Checklist. Na de herberekening zal de waarde van veel polissen een stuk hoger zijn. Consumenten krijgen zo genoegdoening zonder dat ze zelf in actie hoeven te komen."

"De woekerpolisaffaire is het grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis, maar verzekeraars blijven ondanks druk van politiek en toezichthouder verzuimen om recht te zetten wat er is misgegaan. Dat kan zo niet langer. Ze moeten een hogere vergoeding geven voor de geleden schade en meer maatregelen nemen om te voorkomen dat de schade voor consumenten met een lopende beleggingsverzekering blijft oplopen. We doen verzekeraars vandaag een voorstel voor de manier waarop ze dat wat ons betreft moeten aanpakken."

In de Woekerpolis Checklist staan vragen die helpen beoordelen of verzekeraars onterecht kosten in rekening hebben gebracht, te rooskleurige beloftes hebben gedaan over rendementen of te hoge premies voor overlijdensrisicoverzekeringen rekenen. De checklist is opgesteld op basis van -onder meer- een analyse van uitspraken die de afgelopen jaren zijn gedaan door de rechter en het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) in juridische procedures over beleggingsverzekeringen. Deze uitspraken leidden ertoe dat consumenten veel meer compensatie kregen dan dat zij met de collectieve compensatieregelingen van verzekeraars (Wabeke-norm) zouden krijgen. In de analyse zijn ook individuele schikkingen meegenomen die verzekeraars achter gesloten deuren met individuele consumenten sluiten. Ook hieruit blijkt dat verzekeraars vaak bereid zijn om veel meer te betalen dan waar, op grond van de compensatieregelingen, aanspraak op gemaakt kan worden.

De Minister van Financiën en AFM willen dat verzekeraars hun gedupeerde polishouders 'activeren' en ondersteunen bij schade op lopende polissen, maar dit verloopt moeizaam. De AFM omschreef de resultaten hiervan in oktober 2014 als 'zeer teleurstellend'. Combée: 'Verzekeraars beperken zich meestal tot een korte uitleg over de opgebouwde waarde en een schets van mogelijke alternatieven. Wij willen dat gedupeerde klanten een advies krijgen dat voldoet aan de eisen die de wet stelt, en dat verzekeraars de rekening daarvan betalen'. In de Woekerpolis Checklist komt daarom ook de manier waarop verzekeraars hun klanten helpen om te voorkomen dat de schade op lopende polissen blijft oplopen aan bod."

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....