Tips om millennials te binden als klant

Smartphone mobiel digitaal millennial

"Wat kun je als financieel adviseur voor millennials doen, behalve een latte macchiato met havermelk op kantoor serveren?", zo vroeg Lindenhaeghe zich af in een recente nieuwsbrief.

Millennials zijn geboren tussen 1982 en 2000 en besteden hun geld namelijk grotendeels aan ervaringen. De Duitse mobiele bank N26 heeft een millennial-lijstje paraat: bijzondere koffies, uit eten gaan, vervoer en de nieuwste technologie. De millennial is geen ster in het bijhouden van uitgaven. Een op de drie geeft vaak meer uit dan gepland. Het overzicht ontbreekt en mobiel bankieren-apps en contactloos betalen zorgen ervoor dat pijn in de portemonnee niet meteen wordt gevoeld. 

Hoe ga je als adviseur met deze groep om? Lindenhaeghe: "Ten eerste, wees waar de millennial is, dus op de smartphone. Dat kan via social media en WhatsApp, maar ook met eigen service-apps. De klant van de toekomst – wellicht zijn het al klanten – belt en mailt nu eenmaal minder vaak dan zijn of haar ouders. Wat valt er vervolgens aan millennials te communiceren? Een instagramfoto van de latte macchiato is geinig, maar de financieel adviseur is vooral een degelijke deskundige, een professional die een gezonde financiële toekomst van zijn klanten voor ogen heeft. Een verwijzing naar de budgettips van het Nibud is dus een aardig begin. Er vallen ook simpele besparende tips te communiceren. Investeer in goede bescherming voor smartphone en tablet, want verzekeraars worden steeds strenger bij schade aan dergelijke apparaten."

De tweede tip van Lindenhaeghe: kijk goed naar de schade die je wilt claimen. Het terugvragen van geld voor zelfs maar de kleinste schade lijkt logisch, maar uiteindelijk leidt een claimcultuur tot hogere premies en/of een hoger eigen risico.

Derde tip: verzeker alleen realistische risico’s. Sommige klanten zijn oververzekerd of hebben her en der dezelfde soort verzekeringen aangeschaft. De financieel adviseur behoedt hen voor onnodige kosten. Hij of zij neemt pakketten door en zoekt de best passende verzekeringen voor de klant. 

"De financiële toekomst van millennials is een goede reden om ze eens op kantoor uit te nodigen. Deze generatie mag dan genieten van ervaringen, ze kan op weinig zekerheden bouwen. Hoge studiekosten, flexwerk, uitgeklede arbeidsvoorwaarden, hoge huren en huizenprijzen, ver voorbij 65 jaar doorwerken, weinig uitzicht op pensioen; het behoort allemaal tot het millennialschap. Twintigers en dertigers moeten veel zelf regelen, ze kunnen daar de knowhow en ervaring van de financieel adviseur goed bij gebruiken. Jij kunt een robuust financieel toekomstplan voor ze samenstellen."

Reactie toevoegen

 
Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 1-2024) Jaarlijks wordt de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) op een aantal punten gewijzigd. In dit artikel zullen...

Maak arbeidsongeschiktheid bespreekbaar

Maak arbeidsongeschiktheid bespreekbaar

(Lindenhaeghe in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Met een toename in eenpersoonshuishoudens en de groei van het aantal zzp’ers, zijn de financiële...

Lindenhaeghe ziet inschrijvingen PE-examens enorme vlucht nemen

Lindenhaeghe ziet inschrijvingen PE-examens enorme vlucht nemen

Ook in het laatste kwartaal zijn de aantallen PE-examens achtergebleven, maar volgens Lindenhaeghe is inmiddels een kentering zichtbaar. Edwin Deijs, commercieel...

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

Alleen een Wft-diploma niet genoeg

(Jouw Vakbekwaamheid, Ken je Vak! VVP 5-2023) Drie Wft-examens behalen en je mag het vak van hypotheekadviseur uitoefenen. Maar kan je dan ook daadwerkelijk adviseren?...

De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

De eigenwoningregeling: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 4, 2023) Iedere hypotheekadviseur (her)kent het wel: de worsteling met de eigenwoningregeling bij het uitwerken van een...

Lindenhaeghe aangenaam verrast door succes LinkedIn-post

Lindenhaeghe aangenaam verrast door succes LinkedIn-post

“Natuurlijk hadden we de hoop dat de post tot meerdere reacties zou leiden, maar we zijn echt enorm verrast dat onze oproep zo door de branche is omarmd."...

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe gaat de activiteiten onder Lindenhaeghe Legal uitfaseren. Dit omdat de opleider zich weer volledig wil focussen op de financiële branche. Back...

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe roept de sector op tijdig werk te maken van het PE-examen 2022-2025. De opleider noemt het zorgwekkend dat er tot nu toe 41 procent minder PE-examens...

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe heeft voor de elfde keer het Prinsjesdag Totaaloverzicht uitgebracht. De vakredactie van Lindenhaeghe heeft in de nacht na Prinsjesdag doorgewerkt om...

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

(Lindenhaeghe in Katern Ken je vak! in VVP 3, 2023) Zet drie mensen in één kamer, geef ze allemaal exact hetzelfde inkomen en dezelfde vaste lasten,...