Tips om millennials te binden als klant

Smartphone mobiel digitaal millennial

"Wat kun je als financieel adviseur voor millennials doen, behalve een latte macchiato met havermelk op kantoor serveren?", zo vroeg Lindenhaeghe zich af in een recente nieuwsbrief.

Millennials zijn geboren tussen 1982 en 2000 en besteden hun geld namelijk grotendeels aan ervaringen. De Duitse mobiele bank N26 heeft een millennial-lijstje paraat: bijzondere koffies, uit eten gaan, vervoer en de nieuwste technologie. De millennial is geen ster in het bijhouden van uitgaven. Een op de drie geeft vaak meer uit dan gepland. Het overzicht ontbreekt en mobiel bankieren-apps en contactloos betalen zorgen ervoor dat pijn in de portemonnee niet meteen wordt gevoeld. 

Hoe ga je als adviseur met deze groep om? Lindenhaeghe: "Ten eerste, wees waar de millennial is, dus op de smartphone. Dat kan via social media en WhatsApp, maar ook met eigen service-apps. De klant van de toekomst – wellicht zijn het al klanten – belt en mailt nu eenmaal minder vaak dan zijn of haar ouders. Wat valt er vervolgens aan millennials te communiceren? Een instagramfoto van de latte macchiato is geinig, maar de financieel adviseur is vooral een degelijke deskundige, een professional die een gezonde financiële toekomst van zijn klanten voor ogen heeft. Een verwijzing naar de budgettips van het Nibud is dus een aardig begin. Er vallen ook simpele besparende tips te communiceren. Investeer in goede bescherming voor smartphone en tablet, want verzekeraars worden steeds strenger bij schade aan dergelijke apparaten."

De tweede tip van Lindenhaeghe: kijk goed naar de schade die je wilt claimen. Het terugvragen van geld voor zelfs maar de kleinste schade lijkt logisch, maar uiteindelijk leidt een claimcultuur tot hogere premies en/of een hoger eigen risico.

Derde tip: verzeker alleen realistische risico’s. Sommige klanten zijn oververzekerd of hebben her en der dezelfde soort verzekeringen aangeschaft. De financieel adviseur behoedt hen voor onnodige kosten. Hij of zij neemt pakketten door en zoekt de best passende verzekeringen voor de klant. 

"De financiële toekomst van millennials is een goede reden om ze eens op kantoor uit te nodigen. Deze generatie mag dan genieten van ervaringen, ze kan op weinig zekerheden bouwen. Hoge studiekosten, flexwerk, uitgeklede arbeidsvoorwaarden, hoge huren en huizenprijzen, ver voorbij 65 jaar doorwerken, weinig uitzicht op pensioen; het behoort allemaal tot het millennialschap. Twintigers en dertigers moeten veel zelf regelen, ze kunnen daar de knowhow en ervaring van de financieel adviseur goed bij gebruiken. Jij kunt een robuust financieel toekomstplan voor ze samenstellen."

Reactie toevoegen

 
Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Verplichte AOV: waar staan we?

Verplichte AOV: waar staan we?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het is al jaren een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: de verplichte AOV voor zelfstandigen....

Rechtsregels over aansprakelijkheid

Rechtsregels over aansprakelijkheid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het simpele feit dat men waarschuwt voor mogelijke aansprakelijkheid, heft die aansprakelijkheid...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

"De welvaart kan beter worden verdeeld en wellicht is het een idee om met multinationals die nu en in de crisistijd megawinsten behaalden, te beginnen. Zoals techgiganten,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...