Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming. De AFM verwacht dat de onderneming het belang van de klant voldoende borgt en dat de inrichting van de compliancefunctie passend blijft.

Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 geeft een beeld van ontwikkelingen in de sector in de afgelopen jaren. Met de informatie bij ‘Marktcijfers’ kunnen financieel dienstverleners hun eigen situatie vergelijken met die van andere ondernemingen die dezelfde financiële diensten en producten leveren.

Dit jaar was vooral de groei van ondernemingen door overname van portefeuilles of andere kantoren onderwerp van gesprek. Deze groei biedt kansen voor ondernemers en klanten, maar kan ook risico’s hebben voor de bedrijfsvoering en het klantbelang.

De AFM: "Bij groei door overnames is het onder meer belangrijk om te bepalen of de over te nemen partij bij de eigen bedrijfsvoering past. Deze bedrijfsvoering dient vanzelfsprekend op orde te zijn. Daarbij moet een toekomstbestendige FD’er altijd het klantbelang centraal stellen, door een visie te hebben op de gewenste doelgroep en hier de dienstverlening en het productenaanbod op af te stemmen."

Compliance

De AFM besteedde al eerder aandacht aan het belang van beheerste en integere bedrijfsvoering van FD’ers. Hierbij is de inrichting van een compliancefunctie van groot belang. De toezichthouder: "In de praktijk zien wij echter dat ondernemingen verschillende volwassenheidsniveaus hebben. Vooral bij kleinere ondernemingen is niet altijd vastgelegd op welke wijze de compliancefunctie is ingericht en wordt uitgevoerd. Voor zowel grote(re) als kleine(re) ondernemingen geldt dat dit op orde moet zijn. De compliancefunctie moet in staat zijn om risico’s te signaleren en de directie is verantwoordelijk om hierop actie te ondernemen. FD’ers dienen ook te beschikken over Wwft-beleid om de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme te beperken en effectief te beheersen. FD’ers hebben een belangrijke rol want zij staan rechtstreeks in contact met hun klanten en zijn de ogen en oren van de levensverzekeraar. Wij constateren dat er verbetering van de beheersmaatregelen nodig is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gewoon betekenisvol zijn

Gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

De AFM heeft zich aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG). ADe NCFG is een coalitie van publieke en private organisaties die samen...

Doe mee met onderzoek naar de menselijke factor bij fusies en overnames

Doe mee met onderzoek naar de menselijke factor bij fusies en overnames

Heb jij als werknemer wel eens een fusie of overname meegemaakt van het bedrijf waar je werkt(e)? En wil je jouw ervaringen hierover delen? Branchegenoot Roy van...

Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding

Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding

In een zaak van de AFM tegen een online flitskredietaanbieder oordeelde de rechter dat elders in Europa gevestigde aanbieders van online flitskrediet niet gebonden...

AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman

AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman

De AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman die volgens de toezichthouder illegaal actief is als vermogensbeheerder. Hij beschikt niet over een vergunning...

Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector

Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector

De AFM constateert dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering steeds sneller gaan en een steeds grotere impact...

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

Ken je vak! klantgerichtheid: gewoon betekenisvol zijn

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) We willen allemaal van betekenis zijn, privé en zakelijk. Voor steeds meer jongeren is het zelfs...

Wat nou als…

Wat nou als…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Van de week gaf ik een training A-varia actualiteiten aan een grote groep RMiA’s. Het was online via...

Samen verder: valkuilen en kansen

Samen verder: valkuilen en kansen

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Veel ondernemers zoeken naar manieren om hun bedrijf te versterken. Een populaire oplossing is samenwerken...

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden

Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...