Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming. De AFM verwacht dat de onderneming het belang van de klant voldoende borgt en dat de inrichting van de compliancefunctie passend blijft.

Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 geeft een beeld van ontwikkelingen in de sector in de afgelopen jaren. Met de informatie bij ‘Marktcijfers’ kunnen financieel dienstverleners hun eigen situatie vergelijken met die van andere ondernemingen die dezelfde financiële diensten en producten leveren.

Dit jaar was vooral de groei van ondernemingen door overname van portefeuilles of andere kantoren onderwerp van gesprek. Deze groei biedt kansen voor ondernemers en klanten, maar kan ook risico’s hebben voor de bedrijfsvoering en het klantbelang.

De AFM: "Bij groei door overnames is het onder meer belangrijk om te bepalen of de over te nemen partij bij de eigen bedrijfsvoering past. Deze bedrijfsvoering dient vanzelfsprekend op orde te zijn. Daarbij moet een toekomstbestendige FD’er altijd het klantbelang centraal stellen, door een visie te hebben op de gewenste doelgroep en hier de dienstverlening en het productenaanbod op af te stemmen."

Compliance

De AFM besteedde al eerder aandacht aan het belang van beheerste en integere bedrijfsvoering van FD’ers. Hierbij is de inrichting van een compliancefunctie van groot belang. De toezichthouder: "In de praktijk zien wij echter dat ondernemingen verschillende volwassenheidsniveaus hebben. Vooral bij kleinere ondernemingen is niet altijd vastgelegd op welke wijze de compliancefunctie is ingericht en wordt uitgevoerd. Voor zowel grote(re) als kleine(re) ondernemingen geldt dat dit op orde moet zijn. De compliancefunctie moet in staat zijn om risico’s te signaleren en de directie is verantwoordelijk om hierop actie te ondernemen. FD’ers dienen ook te beschikken over Wwft-beleid om de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme te beperken en effectief te beheersen. FD’ers hebben een belangrijke rol want zij staan rechtstreeks in contact met hun klanten en zijn de ogen en oren van de levensverzekeraar. Wij constateren dat er verbetering van de beheersmaatregelen nodig is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG

(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...

BHB Dullemond: "Final Boarding Call voor (kleine) assurantiekantoren"

BHB Dullemond: "Final Boarding Call voor (kleine) assurantiekantoren"

Volgens Edwin Bosma, Managing Partner bij BHB Dullemond, is de 'final call' voor consolidatie van financieel advieskantoren inmiddels hoorbaar: Bosma bij de publicatie...

Overnames met een zachte landing voor klanten

Overnames met een zachte landing voor klanten

(Partner in kennis VKG in VVP-special Business Innovation 2024) VKG heeft een partnernetwerk van 2.400 advieskantoren. Het overgrote deel bestaat uit lokale kantoren....

Ken je vak!: Ik heb een schade…

Ken je vak!: Ik heb een schade…

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen

Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen

Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren....

AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen

AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen

Hypotheekadviseurs vragen over het algemeen alle verplichte elementen uit bij de klant, maar advisering over verantwoorde woonlasten en risicobereidheid blijven...

Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie

Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie

De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over...

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Trots op morgen

Trots op morgen

(Rutger Westenburg, Centrum voor Bedrijfsopvolging, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zomer 2020. “Zo ga ik niet verder,” zeg ik tegen onze commissaris....

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...