Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming. De AFM verwacht dat de onderneming het belang van de klant voldoende borgt en dat de inrichting van de compliancefunctie passend blijft.
Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 geeft een beeld van ontwikkelingen in de sector in de afgelopen jaren. Met de informatie bij ‘Marktcijfers’ kunnen financieel dienstverleners hun eigen situatie vergelijken met die van andere ondernemingen die dezelfde financiële diensten en producten leveren.
Dit jaar was vooral de groei van ondernemingen door overname van portefeuilles of andere kantoren onderwerp van gesprek. Deze groei biedt kansen voor ondernemers en klanten, maar kan ook risico’s hebben voor de bedrijfsvoering en het klantbelang.
De AFM: "Bij groei door overnames is het onder meer belangrijk om te bepalen of de over te nemen partij bij de eigen bedrijfsvoering past. Deze bedrijfsvoering dient vanzelfsprekend op orde te zijn. Daarbij moet een toekomstbestendige FD’er altijd het klantbelang centraal stellen, door een visie te hebben op de gewenste doelgroep en hier de dienstverlening en het productenaanbod op af te stemmen."
Compliance
De AFM besteedde al eerder aandacht aan het belang van beheerste en integere bedrijfsvoering van FD’ers. Hierbij is de inrichting van een compliancefunctie van groot belang. De toezichthouder: "In de praktijk zien wij echter dat ondernemingen verschillende volwassenheidsniveaus hebben. Vooral bij kleinere ondernemingen is niet altijd vastgelegd op welke wijze de compliancefunctie is ingericht en wordt uitgevoerd. Voor zowel grote(re) als kleine(re) ondernemingen geldt dat dit op orde moet zijn. De compliancefunctie moet in staat zijn om risico’s te signaleren en de directie is verantwoordelijk om hierop actie te ondernemen. FD’ers dienen ook te beschikken over Wwft-beleid om de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme te beperken en effectief te beheersen. FD’ers hebben een belangrijke rol want zij staan rechtstreeks in contact met hun klanten en zijn de ogen en oren van de levensverzekeraar. Wij constateren dat er verbetering van de beheersmaatregelen nodig is."
Reactie toevoegen
Meer over
Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2023
Verzekeraars rapporteren over 2023 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2022. Tussen de soorten verzekeringen zijn...
Procentuele bijdrage adviseurs aan kosten AFM-toezicht verlaagd
Adviseurs en bemiddelaars gaan 2,6 procent minder delen in de kosten van het AFM-toezicht. Hun procentuele aandeel wordt verlaagd naar 10,7 procent. De minister...
Guda van Noort lid raad van toezicht AFM
Minister Heinen van Financiën heeft Guda van Noort benoemd tot lid van de raad van toezicht (rvt) van de AFM. De benoeming is per 1 september 2024 en geldt...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...
De juiste weg naar verkoop: voorsorteren!
(Rutger Westenburg, Centrum voor Bedrijfsopvolging, in Ken je vak!, VVP 3-2024) “Waarom heb je mij niet eerder ingeschakeld?” Verbouwereerd kijk ik...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
Ken je vak! De juiste weg naar verkoop: voorsorteren
(Rutger Westenburg, Centrum voor Bedrijfsopvolging, in Ken je vak!, VVP 3-2024) “Waarom heb je mij niet eerder ingeschakeld?” Verbouwereerd kijk ik naar...
Onveranderde waarde in een veranderende wereld
(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...