IDD en PARP in de adviespraktijk

Minke Verberk

Minke Verberk van De Verzekeringsanalyse geeft in de VVP-rubriek Ken je vak! een toelichting op IDD en PARP.

Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten aanzien van de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiele ondernemingen en de daaruit voortvloeiende producten. Zoals in mijn vorige artikel aangegeven, gelden deze verplichtingen voor de ontwikkelaar maar ook voor de distributeur.

Daarnaast zijn er processen voor de ontwikkelaar en distributeur en moeten deze processen binnen de organisatie worden geborgd. Voor ontwikkelaars gelden de volgende processen en verplichtingen die daaruit voortvloeien op het gebied van distributie, doelgroep, gekwalificeerd personeel, inrichting, producttest en productevaluatie.

En voor de distributeurs (ook het intermediair) geldt dat binnen de eigen organisatie is verankerd: verplichtingen met betrekking tot de productontwikkeling, de informatieverstrekking, de advisering, de vakbekwaamheid en de bedrijfsprocessen.

Al deze verplichtingen en eisen moeten ervoor zorgen dat bij zowel de ontwikkelaar als distributeur de producten op evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant.

Praktijk

In de praktijk is er altijd weinig weet van wat nou het reviewen van producten (PARP-toetsing) inhoudt en wat nu wel of niet gereviewd moet worden. Allereerst: het productontwikkelingsproces is alleen noodzakelijk voor partijen die producten ontwikkelen als productontwikkelaar. Produceert u samen producten, dan bent u ook samen verantwoordelijk. We kennen drie processen binnen het proces:

  • Alle nieuw te introduceren producten worden getoetst binnen het Product Approval Process (PAP) aan de hand van het Product Approval Report (PAR).
  • Alle actieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR).
  • Alle inactieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR) of een uitfaseringsdocument (UD).

Waarbij de laatste variant de interessantste is. Er wordt namelijk in de markt gesteld dat volledige verzekeraarsproducten (ontwikkelaarsproducten) alleen maar door de ontwikkelaar gereviewd moeten worden. Dit klopt, alleen zal een ieder (intermediair maar ook volmacht) nog steeds voor de eigen organisatie moeten bepalen of het product past bij de kernwaarden van het kantoor, er geen afwijkingen zijn ten opzichte van het verzekeraarsproduct en of de juiste doelgroep wordt gehanteerd. Dit laatste geldt ook voor het intermediair, die actief moet terugkoppelen aan een ontwikkelaar of de juiste doelgroep met het product wordt bereikt.

Tijdwinst

Er is dus echt wel wat te doen. Ik vraag me af in hoeverre dit nu binnen de eigen organisatie belangrijk wordt gevonden. Door het op een juiste wijze inrichten van deze processen en wetgeving zoals de IDD maar ook het productontwikkelingsproces kan er tijdswinst worden behaald, leidt dit tot een efficiëntere werkwijze en krijg je betere, nuttige en veiligere producten voor de klant! De klant of gebruiker van het product staat voorop, het draait tenslotte bij de IDD, allemaal om deze (eind)klant.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Product Oversight Governance: tools onmisbaar

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...

Innovatie laten werken in het voordeel van de klant

Innovatie laten werken in het voordeel van de klant

(Partner in Kennis De Verzekeringsanalyse in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Het is 2020. Voldoet u al aan de Europese Richtlijn IDD, die normen bevat...

Het productontwikkelingsproces

Het productontwikkelingsproces

De winter is voorbij, dus in dit artikel wil ik wat dieper op de materie omtrent de IDD en PARP ingaan. Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten...

Heeft u al iets gedaan aan de IDD?

Heeft u al iets gedaan aan de IDD?

Het nieuwe jaar is inmiddels begonnen. Sneeuwvlokjes dwarrelen en ook Blue Monday hebben we overleefd. Nu is het tijd om te gaan bepalen wat u dit jaar weer aan...

Heeft u al iets gedaan aan de IDD?

Heeft u al iets gedaan aan de IDD?

Het nieuwe jaar is inmiddels begonnen. Sneeuwvlokjes dwarrelen en ook Blue Monday hebben we overleefd. Nu is het tijd om te gaan bepalen wat u dit jaar weer aan...

Aanpassing IDD bij advies over verzekeringen met beleggingscomponent

Aanpassing IDD bij advies over verzekeringen met beleggingscomponent

De Europese Commissie heeft een concept-aanpassing op de IDD gepubliceerd over verzekeringen met een beleggingscomponent. Na inwerkingtreding van deze nieuwe wetgeving,...

IDD: hoe om te gaan met de 'wensen en behoeften'-eis

IDD: hoe om te gaan met de 'wensen en behoeften'-eis

Het is een misverstand dat de 'wensen en behoeften'-eis uit de IDD leidt tot beperking van advies. Aldus Adfiz in een kennisartikel op VVP Online. Adfiz: "In gewone...

IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

(door Adfiz) De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van...

Yoron introduceert Assu Verzekeringskaart  ​

Yoron introduceert Assu Verzekeringskaart ​

Yoron heeft een database geïntroduceerd met daarin alle beschikbare verzekeringskaarten, beschikbaar op zowel desktop als mobiele apparaten: Assu Verzekeringskaart.  Yoron:...

Distributie zorgvuldig inrichten

Distributie zorgvuldig inrichten

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die...