Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

laptop 4 via Pixabay

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Het is een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT), dat de ACM, de AP, de AFM en het CvdM eind vorig jaar hebben opgericht.

Mensen moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt, vinden de toezichthouders. Als internetgebruikers ervan op de hoogte zijn dat hun gegevens bijvoorbeeld worden gebruikt voor een algoritme waardoor ze alleen bepaalde producten of informatie te zien krijgen, begrijpen ze dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed.

Op basis van het onderzoek gaan de toezichthouders samen basisprincipes opstellen met als doel effectieve online transparantie. Bovendien gaat het SDT de wetgever erop wijzen als er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels en toezichtafspraken zijn.

Reactie toevoegen

 
Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld...

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Minister Kaag ziet vooralsnog geen privacyproblemen bij de intensivering van het datagedreven toezicht door AFM en DNB. Dat antwoordt zij op vragen van de vaste...

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Nepreviews en misleidende zoekresultaten vanaf mei wettelijk verboden

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms gaat vanaf 28 mei dit jaar in. De Eerste Kamer heeft ingestemd...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector

Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector

De afgelopen vier jaar zijn Big Data en kunstmatige intelligentie jaarlijks de trends met de grootste invloed op de financiële sector gebleken. Dat wordt geconcludeerd...

ANVA en AWI: gezamenlijke productengines

ANVA en AWI: gezamenlijke productengines

Gezamenlijke productengines voor verzekeraars en gevolmachtigden (Insurance Product Content) zijn het eerste dat ANVA en AWI in het kader van hun partnership samen...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

AFM: desnoods acceptatieplicht als personaliseren doorschiet

AFM: desnoods acceptatieplicht als personaliseren doorschiet

Wanneer de verzekerbaarheid bij andere verzekeringen sterk onder druk zou komen te staan, is een acceptatieplicht een van de middelen om dit tegen te gaan. Dat meent...

Hypotheek: AFM wil centrale registratie studieschulden

Hypotheek: AFM wil centrale registratie studieschulden

De AFM wil dat uitstaande studieschulden voortaan centraal worden geregistreerd in een voor hypotheekverstrekkers toegankelijk register. Dat schrijft de toezichthouder...

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Met de vertaling van het Ockto Data Model naar de SIVI All Finance Datacatalogus (AFD) is een verdere stap gezet naar eenduidige registratie van klantdata. Peter...