Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

laptop 4 via Pixabay

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Het is een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT), dat de ACM, de AP, de AFM en het CvdM eind vorig jaar hebben opgericht.

Mensen moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt, vinden de toezichthouders. Als internetgebruikers ervan op de hoogte zijn dat hun gegevens bijvoorbeeld worden gebruikt voor een algoritme waardoor ze alleen bepaalde producten of informatie te zien krijgen, begrijpen ze dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed.

Op basis van het onderzoek gaan de toezichthouders samen basisprincipes opstellen met als doel effectieve online transparantie. Bovendien gaat het SDT de wetgever erop wijzen als er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels en toezichtafspraken zijn.

Reactie toevoegen

 
Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders twijfelt weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het internet over financiële producten. Dit blijkt...

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...

CFO's voorzien grote toekomst Big Data

CFO's voorzien grote toekomst Big Data

De financiële wereld kan binnen twee jaar niet meer zonder Big Data, verwacht 72 procent van de Nederlandse CFO’s. Een op de vijf CFO’s (21 procent)...

Verduurzamingsdata van Altum AI toegevoegd aan Ockto

Verduurzamingsdata van Altum AI toegevoegd aan Ockto

Binnenkort kan Ockto ook informatie meeleveren over verduurzamingsmaatregelen voor een woning. Vorige week sloten Ockto en Altum AI hiervoor een samenwerkingsovereenkomst....

Twintiger twee keer zo vaak als oudere bereid data te delen in ruil voor hypotheekkorting

Twintiger twee keer zo vaak als oudere bereid data te delen in ruil voor hypotheekkorting

Drie op de vijf twintigers (59 procent) is bereid data over woongedrag weg te geven in ruil voor korting op de hypotheek,, tegen gemiddeld een kwart over alle leeftijden....

Verbond ontwikkelt ethisch kader Big Data

Verbond ontwikkelt ethisch kader Big Data

Het Verbond van Verzekeraars gaat na de zomer aan de slag met het ontwikkelen van een zogeheten ethisch kader dat moet leiden tot richtlijnen voor de sector wat...

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

Taskforce Maatschappelijk Verantwoord Datagebruik

Taskforce Maatschappelijk Verantwoord Datagebruik

Tijdens de KVK Data Summit op 14 maart wordt de Taskforce Maatschappelijk Verantwoord Datagebruik gelanceerd. KVK is de facilitator van de Taskforce, waarin de voorhoede...

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start Watson-pilot

Adfiz start een pilot met Watson van IBM. In zijn maandcolumn op www.adfiz.nl roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema leden op mee te doen met de pilot. Wiertsema:...

Impuls voor ketenoptimalisatie

Impuls voor ketenoptimalisatie

Het Verbond van Verzekeraars heeft samen met de Stichting Sivi en Solera Nederland een Memorandum of Understanding Ketenoptimalisatie getekend. De grootste...