Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

laptop 4 via Pixabay

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Zij starten daarom een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.

Het is een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT), dat de ACM, de AP, de AFM en het CvdM eind vorig jaar hebben opgericht.

Mensen moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt, vinden de toezichthouders. Als internetgebruikers ervan op de hoogte zijn dat hun gegevens bijvoorbeeld worden gebruikt voor een algoritme waardoor ze alleen bepaalde producten of informatie te zien krijgen, begrijpen ze dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed.

Op basis van het onderzoek gaan de toezichthouders samen basisprincipes opstellen met als doel effectieve online transparantie. Bovendien gaat het SDT de wetgever erop wijzen als er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels en toezichtafspraken zijn.

Reactie toevoegen

 
Data, data en nog eens data

Data, data en nog eens data

Tijdens het ‘Digital insurance agenda'-event in München in november, werd weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de...

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek heeft 13 online vestigingen geopend binnen een nieuw bedieningsconcept. Het zijn volwaardige vestigingen in gebieden waar tot op heden nog geen...

Adviseur moet in beweging komen

Adviseur moet in beweging komen

Adviseurs die op de oude manier blijven werken, krijgen het zwaar, stellen Jochem Davids en Tony Dingemanse (RISK Ventures) in vakblad VVP 8, dat komende dinsdag...

Persoonlijk advies en big data

Persoonlijk advies en big data

"Big data kan ontegenzeggelijk behulpzaam zijn bij marktanalyse. Voor standaardadviezen in standaardsituaties staan inmiddels goed geïnstrueerde robots klaar....

Jongeren pas met 31 welkom bij online autopolis aegon

Jongeren pas met 31 welkom bij online autopolis aegon

Aegon verhoogt de leeftijd waarop automobilisten online een autoverzekering kunnen afsluiten van 26 naar 31 jaar. Dat meldt de Consumentenbond. Dit geldt ook...

Robo: hoezo advies

Robo: hoezo advies

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend. Als...

Independer: nu ook online hypotheek voor nieuwbouwwoning

Independer: nu ook online hypotheek voor nieuwbouwwoning

Vanaf nu is het ook mogelijk een hypotheek voor een nieuwbouwwoning online bij Independer af te sluiten.  Independer: "We hebben iets nieuws bij Independer:...

A bit afraid   of Big Data

A bit afraid of Big Data

Het Verbond van Verzekeraars publiceerde in 2016 de ‘green paper big data’. Hierin onderscheidt het Verbond drie bronnen van big data: ‘volunteered’,...

Big data expert Xomnia helpt arag bij innovatie

Big data expert Xomnia helpt arag bij innovatie

Arag heeft big data expert Xomnia gekozen als strategische partner voor de data gedreven innovatie binnen de Legal Tech Studio van de rechtsbijstandverzekeraar....