Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Fred de Jong nieuw 2019 klein

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument op de lange termijn niet vanzelfsprekend.

Onderzoeker Fred de Jong: “Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is de concurrentie van andere financieel adviseurs groot, vooral in de beleving van de consument. En is er een gat tussen de behoefte van de consument en het aanbod door financieel adviseurs.

“De enige constante is dat consumenten zich onverminderd zorgen maken over hun financiën, nu en vooral later. Daarin ligt de grootste kans om relevant te blijven als financieel adviseur, het aansluiten bij de veranderende verwachtingen van de consument. Om dat te kunnen doen zal het intermediair zich nadrukkelijker moeten onderscheiden van andere financieel adviseurs. De consument ziet het intermediair namelijk meer als een zelfstandig adviseur, terwijl het intermediair zichzelf vooral als onafhankelijk adviseur ziet.

“De uitdaging voor financieel adviseurs is minder vanuit financiële producten te denken en veel meer vanuit oplossingen voor de consument. Financieel advies zal veel meer moeten gaan over het kunnen realiseren van dromen voor later, zorgen dat er buffers zijn voor toekomstige zorgkosten en studies van kinderen, etcetera. De zorgen van de consument zijn groot en divers, het wegnemen van die zorgen wordt de grootste kans voor financieel adviseurs in de toekomst. Het intermediair zal voor zichzelf de vraag moeten beantwoorden wat het advies de consument daadwerkelijk oplevert en zich minder druk moeten maken over de bereidheid om te betalen voor advies.”

Ten behoeve van de VVP Dag van het Topadvies heeft Onderzoeksbureau Fred de Jong, in samenwerking met MCH Consultancy en ZekerSusan onderzoek gedaan onder zowel consumenten (die gebruik maken van een financieel adviseur) als intermediairs. De onderzoeken zijn mogelijk gemaakt door Scildon en DELA. Thema van het Trendonderzoek dit jaar was het verzilveren van de klantgerichtheid van financieel adviseurs.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gert van Lunteren - Gert van Lunteren Assurantiën BV 12 juni 2019

Grappig Fred, Ik lever net een artikel in wat binnenkort gepubliceerd wordt (je ziet wel waar) .... jouw naam valt daar ook even (verheug je er overigens niet op). De titel van jouw stukje en de beperkte inhoud van jouw verhaal bevestigd mijn mening over mensen die aan ons vak weinig toevoegen. Maar ja, voorlopig heb je weer podium gekregen ... en kan er aan Scildon en Dela gefactureerd worden.Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel mensen er geïnterviewd zijn in jouw onderzoek en wat de vraagstelling was. Groeten, Gert van Lunteren / Harderwijk

Meer over
Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te kunnen werken? Dit en meer vragen we aan het intermediair om te mate van klantgerichtheid te meten en om inzicht te kunnen...

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Met de nieuwe dienst ProfVisie biedt Fred de Jong zich aan als sparringpartner van adviseurs. Fred de Jong: "De afgelopen tijd word ik regelmatig gevraagd om met...

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Hoe klantgericht vinden adviseurs de financiële sector?

Hoe klantgericht vinden adviseurs de financiële sector?

Hoe klantgericht zijn financieel adviseurs, verzekeraars, banken, serviceproviders, de toezichthouder en Kifid? Laat uw stem horen en doe mee aan het trendonderzoek...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

Wat betekent de evaluatie van het provisieverbod voor de toekomst van de financieel adviesmarkt? In hoeverre is de discussie over actieve provisietransparantie van...

"Nuance bewaren in discussie provisietransparantie"

"Nuance bewaren in discussie provisietransparantie"

"Ik ben ervan overtuigd dat als ik aan 1.000 consumenten zou vragen of men actief geïnformeerd wil worden over de beloning die Jumbo ontvangt voor het verkopen...

Provisietransparantie

Provisietransparantie

Door Fred de Jong De AFM heeft in haar reactie op de consultatie van de IDD (Europese Richtlijn Verzekeringsdistributie) voorgesteld om actieve transparantie over...