Tussenpersoon gaf geen verkeerd advies

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0880) De consument heeft de tussenpersoon gevraagd om zijn uitvaartverzekeringen (kapitaalverzekeringen) te beëindigen en nieuwe uitvaartverzekeringen af te sluiten bij een andere verzekeraar. De consument klaagt dat de tussenpersoon hem een verkeerd advies heeft gegeven, dat het (afgesproken) bedrag van 700 euro te hoog is en dat de tussenpersoon niet bereid is om een specificatie van zijn factuur te geven. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon (Polhuis Financiële Diensten) niet kan worden verweten dat hij een verkeerd advies heeft gegeven. De consument heeft zelf nadrukkelijk verzocht om afkoop van zijn uitvaartverzekeringen, ook nadat hem door de tussenpersoon is voorgehouden dat dit onvoordelig is. Bovendien heeft de consument brieven van de verzekeraar ontvangen waaruit het verschil is op te maken tussen de afkoopwaarde en de premievrije waarde. Ook de klacht over het afgesproken bedrag faalt. De consument heeft een opdracht tot dienstverlening ondertekend waarin het voor de dienstverlening van de tussenpersoon verschuldigde bedrag is afgesproken. De consument wist waarvoor hij tekende. Verder heeft de tussenpersoon – in elk geval in deze klachtprocedure bij Kifid – opgegeven welke werkzaamheden hij voor de consument heeft verricht, zodat ook de klacht over het niet willen geven van een specificatie faalt.

De commissie: “Uitgangspunt in het privaatrecht is dat hetgeen  partijen zijn overeengekomen, ook moet worden nagekomen. De consument moet dan ook het bedrag van 700 euro betalen. Dat de tussenpersoon de opdracht tot dienstverlening niet naar  behoren is nagekomen, is niet komen vast te staan. De tussenpersoon heeft opgegeven welke werkzaamheden hij voor de consument verricht heeft. Hij heeft de uitvaartverzekeringen afgekocht, hetgeen inhield dat hij de consument heeft begeleid bij het invullen van de formulieren en de afkoop heeft gecontroleerd. Verder heeft hij diverse verzekeraars met elkaar vergeleken op  basis van de behoefte van de consument. Hij heeft nieuwe polissen aangevraagd bij een andere verzekeraar en hij heeft die polissen op opmaak en juistheid gecontroleerd. Ook heeft hij vragen beantwoord van de consument.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...