Tussenpersoon hoeft niet op zoek naar oorzaak gaslek

Vloer tegels via Pixabay

(Kifid-uitspraken GC 2021-0285 en GC 2021-0286) De consument heeft kosten moeten maken vanwege een lekkage aan de gasleiding onder de betonnen vloer van zijn woning. Hij heeft zowel de gevolmachtigde als de tussenpersoon aangesproken tot vergoeding van de schade. In de zaak tegen de gevolmachtigde oordeelt de Geschillencommissie dat de consument niet aannemelijk heeft gemaakt dat de schade is veroorzaakt door een gedekte gebeurtenis. De gevolmachtigde hoeft daarom niet uit te keren. In de zaak tegen de tussenpersoon oordeelt de commissie dat deze niet verplicht was om de consument te helpen de oorzaak van de schade vast te laten stellen. De tussenpersoon valt geen verwijt te maken. De vordering van de consument wordt daarom afgewezen.

De commissie: “De consument verwijt de tussenpersoon in de kern dat hij onvoldoende actie heeft ondernomen naar aanleiding van zijn schademelding. De consument had graag gezien dat de tussenpersoon een expert had ingeschakeld, die bij de consument thuis de oorzaak van het gaslek had kunnen vinden. Dat behoort echter niet tot de taken van een assurantietussenpersoon. Op een assurantietussenpersoon rust weliswaar een zorgplicht, maar die gaat niet zo ver dat hij gehouden is om ten behoeve van de verzekerde een deskundige in te schakelen zodat de oorzaak van een gaslek in de woning van de verzekerde kan worden vastgesteld. Het vaststellen van de oorzaak van een gaslek ligt in het domein van de verzekerde. Hiervoor pleit ook dat de verzekerde die geconfronteerd wordt met een gaslek, zich direct zal inspannen om dit gaslek te (laten) verhelpen, waarbij doorgaans ook de oorzaak van het gaslek zal worden gevonden.Voor het aannemen van een verplichting als door de consument voorgestaan, bestaat dus geen aanleiding. Bovendien rust – in de verhouding verzekeraar-verzekerde – de bewijslast dat sprake is van een gedekte oorzaak op de verzekerde.”

De consument vorderde een bedrag van 1.512,84 euro in verband met de kosten die hij heeft moeten maken voor het openbreken van de vloer en de reparatie.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...