Twee verzekeraars krijgen herbeoordeling Incassobeleid

Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Uit de Themarapportage Incassobeleid en betalingsachterstanden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat keurmerkhouders gemiddeld 3,4 van de maximale 5 punten scoren. Op de gedeelde eerste plaats van de benchmark staan zes keurmerkhouders met een score 4,0: Aegon, Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, Pro Life en Zilveren Kruis. Aan twee keurmerkhouders is een herbeoordeling toegekend. Zij staan op de laatste plaats met een score van 2,7. Tijdens de herbeoordeling in 2020 moeten zij aantonen dat zij alsnog voldoen aan de eisen en minimaal een gemiddelde score van 3,0 punten behalen.

De rapportage, die hier te lezen is, bevat ook een aantal aanbevelingen.

1. Heldere taal. Bij 68 procent van de keurmerkhouders zien we geen jargon in de brieven die over betalen gaan. Zij gebruiken niet langer moeilijke woorden zoals ‘opschorten’, ‘royeren’ en ‘prolongatie’. Bij de overige keurmerkhouders schrokken we soms van de brieven. Zij verwerkten in hun brieven volop moeilijke woorden, lange zinnen en gewichtige taal, en verzuimden het gebruik van verzuimden het gebruik
van een samenvattend kopje boven een alinea. Deze keurmerkhouders waren zich niet altijd bewust van de matige kwaliteit van de brieven en (maatwerk) e-mails die ze naar klanten stuurden over betalen en betalingsachterstanden.

2. CIS-registratie. Er zijn slechts enkele keurmerkhouders die de klant registreren als ze zijn verzekering stopzetten vanwege betalingsachterstanden. In de meeste gevallen houden deze keurmerkhouders een interne registratie bij; één verzekeraar doet na een zorgvuldige afweging een melding bij CIS. De verzekeraars gaven aan dat ze een melding bij CIS een te zware maatregel vonden.

3. Maatschappelijke rol. Verzekeraars kunnen een maatschappelijke rol vervullen door klanten met betalingsachterstanden adequaat te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan het meedenken met de klant en proactief aanbieden van de instrumenten die de verzekeraar beschikbaar heeft, zoals uitstel van betaling of een betalingsregeling. Ook het doorverwijzen naar instanties voor schuldhulpverlening of budgetcoaches kan zinvol zijn. Veel medewerkers gaven aan dat zij enige schroom voelden om klanten actief te wijzen op maatschappelijke initiatieven. Keurmerkhouders kunnen hun medewerkers daarin begeleiden en opleiden, zodat zij klanten actiever kunnen benaderen en helpen. Daardoor kan de keurmerkhouder zijn toegevoegde waarde tonen in het maatschappelijke probleem van mensen met aanhoudende betalingsachterstanden en een bijdrage leveren aan het realiseren van duurzaam betaalgedrag bij deze groep.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Per 1 september is Bovemij gestopt met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voor haar Bovag Autoverzekering. Het afgelopen jaar heeft Bovemij zijn business...

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Ensupport, een volle dochter van Nedasco, heeft opnieuw aangetoond dat het voldoet aan alle eisen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Ensupport voert het keurmerk...

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

Volgens recent onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) is er een gat tussen het klachtenbeleid van verzekeraars en de uitvoering. "Het wordt...

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is op zoek naar nieuwe leden van het consumentenpanel. Het panel helpt het keurmerk om de begrijpelijkheid en vindbaarheid van...

Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Verzekeraars hebben nog een inhaalslag te maken als het gaat om hun communicatie-uitingen richting klant. Dit blijkt uit het halfjaarsoverzicht van het Keurmerk...

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-merken geprolongeerd. Het gaat om Centraal Beheer, Interpolis,...

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Tijdens het seminar Klantgericht Verzekeren stond de nieuwe thematische beoordelingsmethode die in januari 2015 ingaat centraal. Vanaf januari 2015 start het Keurmerk...

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

De AFM heeft de samenwerking met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren bekrachtigd. Op termijn zal het toezicht op de keurmerkverzekeraars meer op afstand komen te...

Keurmerk start themagerichte controle

Keurmerk start themagerichte controle

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren gaat vanaf januari 2015 van start met een nieuwe thematische aanpak van de beoordelingen. Het Keurmerk stelt jaarlijks enkele...