Twee verzekeraars krijgen herbeoordeling Incassobeleid

Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Uit de Themarapportage Incassobeleid en betalingsachterstanden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat keurmerkhouders gemiddeld 3,4 van de maximale 5 punten scoren. Op de gedeelde eerste plaats van de benchmark staan zes keurmerkhouders met een score 4,0: Aegon, Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, Pro Life en Zilveren Kruis. Aan twee keurmerkhouders is een herbeoordeling toegekend. Zij staan op de laatste plaats met een score van 2,7. Tijdens de herbeoordeling in 2020 moeten zij aantonen dat zij alsnog voldoen aan de eisen en minimaal een gemiddelde score van 3,0 punten behalen.

De rapportage, die hier te lezen is, bevat ook een aantal aanbevelingen.

1. Heldere taal. Bij 68 procent van de keurmerkhouders zien we geen jargon in de brieven die over betalen gaan. Zij gebruiken niet langer moeilijke woorden zoals ‘opschorten’, ‘royeren’ en ‘prolongatie’. Bij de overige keurmerkhouders schrokken we soms van de brieven. Zij verwerkten in hun brieven volop moeilijke woorden, lange zinnen en gewichtige taal, en verzuimden het gebruik van verzuimden het gebruik
van een samenvattend kopje boven een alinea. Deze keurmerkhouders waren zich niet altijd bewust van de matige kwaliteit van de brieven en (maatwerk) e-mails die ze naar klanten stuurden over betalen en betalingsachterstanden.

2. CIS-registratie. Er zijn slechts enkele keurmerkhouders die de klant registreren als ze zijn verzekering stopzetten vanwege betalingsachterstanden. In de meeste gevallen houden deze keurmerkhouders een interne registratie bij; één verzekeraar doet na een zorgvuldige afweging een melding bij CIS. De verzekeraars gaven aan dat ze een melding bij CIS een te zware maatregel vonden.

3. Maatschappelijke rol. Verzekeraars kunnen een maatschappelijke rol vervullen door klanten met betalingsachterstanden adequaat te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan het meedenken met de klant en proactief aanbieden van de instrumenten die de verzekeraar beschikbaar heeft, zoals uitstel van betaling of een betalingsregeling. Ook het doorverwijzen naar instanties voor schuldhulpverlening of budgetcoaches kan zinvol zijn. Veel medewerkers gaven aan dat zij enige schroom voelden om klanten actief te wijzen op maatschappelijke initiatieven. Keurmerkhouders kunnen hun medewerkers daarin begeleiden en opleiden, zodat zij klanten actiever kunnen benaderen en helpen. Daardoor kan de keurmerkhouder zijn toegevoegde waarde tonen in het maatschappelijke probleem van mensen met aanhoudende betalingsachterstanden en een bijdrage leveren aan het realiseren van duurzaam betaalgedrag bij deze groep.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Keurmerk Klantgericht Verzekeren zoekt consument

Keurmerk Klantgericht Verzekeren zoekt consument

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft deze week advertenties geplaatst in het Vereniging Eigen Huis Magazine en in het blad Onze Taal om deelnemers te werven...

Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Uit het jaarverslag van de stichting Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat niet alle verzekeraars vlekkeloos de keuringen doorlopen. Vooral de eerste periodieke...

Cardif ontvangt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Cardif ontvangt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

BNP Paribas Cardif heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) ontvangen. Hiermee voldoet het bedrijf aan de zestien normen voor klantgerichtheid. “Dit...

Zes Achmea-labels prolongeren Keurmerk

Zes Achmea-labels prolongeren Keurmerk

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-labels geprolongeerd. Het gaat om Avéro Achmea, Centraal...

Kkv: helft verzekeraars zakt bij herbeoordeling

Kkv: helft verzekeraars zakt bij herbeoordeling

Meer dan de helft van de verzekeraars die in 2010 het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) ontvingen, komt niet in één keer door de periodieke beoordeling....

Verbond wil dat publiek Keurmerk leert kennen

Verbond wil dat publiek Keurmerk leert kennen

Het Verbond van Verzekeraars wil dat de Stichting het Keurmerk klantgericht verzekeren ook bij het publiek onder de aandacht gaat brengen. Het Verbond reageert hiermee...

Unigarant behaalt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Unigarant behaalt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Unigarant heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren berhaald. Dit keurmerk, uitgegeven door de Stichting toetsing verzekeraars, stelt volgens Unigarant strenge...

Consument kritisch over naleven Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Consument kritisch over naleven Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Driekwart van de consumenten heeft er niet veel vertrouwen in dat verzekeraars oprecht hun best doen om de normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV)...