Tweederde checkt niet tussentijds of lening goedkoper kan

Euro's via Pixabay 2018

Consumenten met een consumptieve lening vergelijken de rente en kosten die ze betalen in tweederde van de gevallen zelden of nooit met andere aanbieders. Ook weten de meeste consumenten niet hoeveel rente ze betalen. Circa de helft heeft zelfs nog nooit overwogen de lening over te sluiten naar een goedkopere aanbieder. Deze uitkomsten komen uit het nieuwste Groot Leenonderzoek dat in opdracht van kredietverstrekker Freo is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect. Freo concludeert dat "de leenconsument voordeel laat liggen doordat er onvoldoende voor de lening vergeleken wordt. Waar overstappen in de energiemarkt, telecombedrijven en bij zorgverzekeraars gemeengoed is, loopt het tussentijds switchen bij kredietverstrekkers flink achter".
 
Uit dit onderzoek blijkt dat 67 procent van de Nederlanders met een lening nooit of zelden checkt of deze lening goedkoper kan. Meer dan de helft (54 procent) van de ondervraagden weet het rentepercentage van hun lening niet.

Consumenten blijken hun leningen veelal af te sluiten voor een verbouwing (29 procent), de aanschaf van een auto (29 procent) of voor de aflossing van een lening (22 procent).
 
Ruim een kwart (27 procent) van de respondenten die wel eens heeft overwogen om de lening over te sluiten, maar dit niet heeft gedaan, denkt dat het ‘te veel gedoe' is om over te stappen.
 
 

Reactie toevoegen

 
Afname kredieten en betalingsproblemen

Afname kredieten en betalingsproblemen

Sinds de start van de coronapandemie is het aantal mensen met een consumptief krediet afgenomen. Eind 2019 hadden bijna 9,4 miljoen Nederlanders een consumptief...

Eventuele structurele verlaging maximale kredietvergoeding aan volgend kabinet

Eventuele structurele verlaging maximale kredietvergoeding aan volgend kabinet

Minister Hoekstra laat een eventuele structurele verlaging van de maximale kredietvergoeding aan een volgende regering. De minister op grond van SEO-onderzoek: “Een...

Wettelijke verificatieplicht kredietverstrekkers aangescherpt

Wettelijke verificatieplicht kredietverstrekkers aangescherpt

Minister Hoekstra wil de wettelijke verificatieplicht voor kredietverstrekkers te verlagen. Dit is het kredietbedrag waarboven een kredietverstrekker de financiële...

Verlaging maximale kredietvergoeding nu tot 1 september

Verlaging maximale kredietvergoeding nu tot 1 september

Minister Hoekstra verlengt de tijdelijke verlaging van de maximale kredietvergoeding tot 1 september. Hoekstra: "In augustus 2020 heb ik de maximale kredietvergoeding...

‘Rente naar risico' klinkt logisch maar veelal onduidelijk

‘Rente naar risico' klinkt logisch maar veelal onduidelijk

Uit onderzoek door Freo blijkt dat de consumenten er niet goed van op de hoogte zijn dat veel financiële instanties bij leningen ‘rente naar risico’...

Meer geleend in coronatijd

Meer geleend in coronatijd

In de coronaperiode vanaf maart dit jaar is er meer geld geleend door Nederlanders dan ooit tevoren. Dat stelt het Nederlands Krediet Collectief. Uit zijn onderzoek...

BKR Schulden Monitor: mannen vaker betalingsproblemen dan vrouwen

BKR Schulden Monitor: mannen vaker betalingsproblemen dan vrouwen

Sinds eind 2015 is het aantal mensen met betalingsproblemen gedaald van bijna 800.000 naar bijna 700.000 eind 2019. Dit blijkt uit de Schulden Monitor, een nieuw...

Freo: “Consument kijkt kat uit boom”

Freo: “Consument kijkt kat uit boom”

Freo ziet “duidelijk dat de consument de kat uit de boom kijkt. We gaan veel minder op vakantie. We begeven ons nog veel rondom ons eigen huis en proberen...

Freo lanceert Aanlever App

Freo lanceert Aanlever App

Freo heeft een Aanlever App gelanceerd. Met de app haalt de klant "op een veilige wijze loongegevens, pensioengegevens en bankgegevens eenmalig op en geeft ons toestemming...

Betaalpauze voor 30.000 consumenten

Betaalpauze voor 30.000 consumenten

Tot nu toe hebben bijna 30.000 consumenten een betaalpauze ontvangen van banken voor de aflossing van hun hypotheek of consumptief krediet. Dat betreft in de meeste...