Tweederde checkt niet tussentijds of lening goedkoper kan

Euro's via Pixabay 2018

Consumenten met een consumptieve lening vergelijken de rente en kosten die ze betalen in tweederde van de gevallen zelden of nooit met andere aanbieders. Ook weten de meeste consumenten niet hoeveel rente ze betalen. Circa de helft heeft zelfs nog nooit overwogen de lening over te sluiten naar een goedkopere aanbieder. Deze uitkomsten komen uit het nieuwste Groot Leenonderzoek dat in opdracht van kredietverstrekker Freo is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect. Freo concludeert dat "de leenconsument voordeel laat liggen doordat er onvoldoende voor de lening vergeleken wordt. Waar overstappen in de energiemarkt, telecombedrijven en bij zorgverzekeraars gemeengoed is, loopt het tussentijds switchen bij kredietverstrekkers flink achter".
 
Uit dit onderzoek blijkt dat 67 procent van de Nederlanders met een lening nooit of zelden checkt of deze lening goedkoper kan. Meer dan de helft (54 procent) van de ondervraagden weet het rentepercentage van hun lening niet.

Consumenten blijken hun leningen veelal af te sluiten voor een verbouwing (29 procent), de aanschaf van een auto (29 procent) of voor de aflossing van een lening (22 procent).
 
Ruim een kwart (27 procent) van de respondenten die wel eens heeft overwogen om de lening over te sluiten, maar dit niet heeft gedaan, denkt dat het ‘te veel gedoe' is om over te stappen.
 
 

Reactie toevoegen

 
Financiële pas op plaats door coronacrisis

Financiële pas op plaats door coronacrisis

De coronacrisis heeft, blijkt uit onderzoek door Freo, invloed op de plannen voor de aanschaf van bijvoorbeeld een auto, verbouwing of andere grote uitgave. De meeste...

Freo biedt lening zonder inzage loonstrook

Freo biedt lening zonder inzage loonstrook

In samenwerking met Ockto heeft Freo (Rabobank) de Aanlever App ontwikkeld. Hiermee kunnen klanten een lening aflsuiten zonder een loonstrook te overhandigen. Via...

Qredits Hulplijn: ruim 2.000 reacties

Qredits Hulplijn: ruim 2.000 reacties

De vrijdag geopende Qredits Hulplijn is woensdag uitgebreid met Qredits Coaches, met wie ondernemers kunnen sparren over de problematiek die als gevolg van de coronacrisis...

Minister onderzoekt verlaging maximale kredietvergoeding

Minister onderzoekt verlaging maximale kredietvergoeding

Minister Hoekstra is een onderzoek gestart naar een mogelijke verlaging van de maximale kredietvergoeding. De minister laat de Tweede Kamer weten naar aanleiding...

Tijdelijke regeling hypothecair krediet

Tijdelijke regeling hypothecair krediet

(door Lindenhaeghe) Met ingang van 1 januari 2020 is de herziene Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) in werking getreden. De wijzigingen op een rij. Om...

Hoekstra handhaaft kredietwaarschuwing wegens signaalfunctie

Hoekstra handhaaft kredietwaarschuwing wegens signaalfunctie

Minister Hoekstra handhaaft de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’, ook al is zij niet effectief gebleken. De boodschap vervult volgens...

Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte...

Straks minder fiscale prikkels om als DGA winst in te houden?

Straks minder fiscale prikkels om als DGA winst in te houden?

Bij het MKB, dat voor een belangrijk deel in handen is van directeur-grootaandeelhouders, hangt het spaaroverschot deels samen met fiscale prikkels voor DGA's om...

Dertig procent autoleners ziet lening als wurgkrediet

Dertig procent autoleners ziet lening als wurgkrediet

Dertig procent van de 'autoleners' ziet de lening als een wurgkrediet. Dat is een van de uitkomsten uit onderzoek door Freo, dat vooral laat zien dat veel mensen...

"Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker"

"Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker"

De AFM roept kredietaanbieders op hun eigen keuzeomgevingen te onderzoeken en te zorgen voor een zorgvuldig ingerichte keuzeomgeving waarin het belang van de klant...