Tweevijfde ziet robotisering als serieuze bedreiging van functie

Robot Pepper Univé

Ruim 40 procent van de Nederlanders ziet robotisering als een serieuze bedreiging van hun functie. Zij denken dat robots hen (gedeeltelijk) gaan vervangen. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van Tentoo onder bijna 1.500 Nederlanders.

Persoonlijk contact blijft van belang 
58 procent van de Nederlanders geeft aan liever persoonlijk contact te hebben dan een snelle en correcte dienstverlening. Bovendien is het maar de vraag of robots op menselijk niveau kunnen gaan opereren.

61 procent van de ondervraagden stelt ook dat robotisering met name de flexibele schil van bedrijven bedreigt. Op dit moment maken veel bedrijven gebruik van een flexibele schil, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar.

Niet voorbereid op gerobotiseerde toekomst
“Veelvuldig wordt in het nieuws gesproken over de mogelijkheden, gevolgen en gevaren van robots en kunstmatige intelligentie”, aldus algemeen directeur Paul den Ronden van Tentoo. "In dit licht is het bijzonder te noemen dat twee derde van de Nederlanders niet actief bezig is om zich voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van ICT en robotisering. Hetzelfde aantal respondenten geeft ook aan niet van plan te zijn zich in de toekomst hierop voor te gaan bereiden."

Reactie toevoegen

 
Digitalisering verandert aard van het werk

Digitalisering verandert aard van het werk

Door technologische ontwikkelingen zullen in de komende vijf jaar, denkt 40 procent van de financiële instellingen in UWV-onderzoek, functies in de organisatie...

Voorsprong, rust en een betere marge

Voorsprong, rust en een betere marge

Zoals aangegeven in de column in VVP 3, kunnen de robot en de financieel adviseur prima samenwerken. Inventarisatie door de robot, analyse en het aandragen van...

Vechten tegen computer says no

Vechten tegen computer says no

Door Gert Vasse (Yellowtail) Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt, van die Babylonische spraakverwarringen waarbij je denkt ‘praat ik nou zo...

Advies of klanten helpen kopen?

Advies of klanten helpen kopen?

Je kunt pas een advies geven na een gedegen inventarisatie, zegt men. In de financiële wereld zijn de oplossingen en mogelijkheden eindeloos. Om dat te projecteren...

Independer berekent premie autopolis met machine learning

Independer berekent premie autopolis met machine learning

Independer sluit niet uit vaker machine learning in te zetten bij de premieberekening. Dat stelt de site naar aanleiding van de positieve ervaringen met de autopolis...

Robot als terminator van financieel adviseur? No way!

Robot als terminator van financieel adviseur? No way!

De trend in de financiële sector? Dat is volledig geautomatiseerd advies, zou je denken als je alle sensatieberichten over roboadviseurs leest. De werkelijke...

Receptierobot in Univé-winkel

Receptierobot in Univé-winkel

Robot Pepper als hostess. Dat is het geval in in de Univé-winkel in Heerhugowaard. Hostess Pepper heet klanten bij binnenkomst welkom en probeert een gesprekje...

Mens of machine

Mens of machine

Mens of machine, that’s the question. Voorstanders van robotadvies weten het zeker: de robot wordt met de dag intelligenter en is uitstekend in staat om de...

"Basisinkomen geen antwoord op robotisering"

"Basisinkomen geen antwoord op robotisering"

 Het kabinet ziet in het basisinkomen geen antwoord op robotisering en digitalisering. Dat staat in de kabinetsreactie op de SER-verkenning 'Mens en technologie:...