Twintigers sparen liever voor wereldreis dan pensioen

Joost Tieland 2023

Twintigers vormen bij pensioensparen een zorgelijke groep achterblijvers, meent Brand New Day. Joost Tieland, directeur: "Ze zetten relatief veel geld opzij, maar eerder voor een wereldreis dan om hun pensioentekort aan te vullen."

Bij twintigers geboren in de jaren 2001-2003 noemt zelfs ongeveer een derde de wereldreis als spaardoel. Dat staat enigszins haaks op de hoge pensioenverwachtingen van twintigers: 42 procent wil voor hun 60ste stoppen met werken, en 27 procent zou het liefst direct circa acht uur per week minder willen werken.

Koffie

Tieland: "Als twintiger heb je de perfecte leeftijd om met (aanvullende) pensioenopbouw te beginnen. Hoe eerder je start, des te langer de inleg voor je werkt en des te hoger je pensioen kan worden. Dat hoeft niet om hele hoge bedragen te gaan.

"Bij een rendement van gemiddeld vier procent kan het laten staan van drie koppen koffie per week flink wat opleveren. Ervan uitgaande dat de koffie in een koffiebar zo’n 3,50 euro kost, levert dat op jaarbasis een besparing op van 546 euro. Beleg je als twintiger dit bedrag elk jaar tot je dertigste, dan groeit dit bij een rendement van vier procent aan tot een bedrag van 4.914 euro.  Als je dit bedrag vervolgens blijft beleggen, levert dat op 71-jarige leeftijd 30.005 euro aan extra pensioen op. Een kop koffie minder per week kan dus 10.000 euro opleveren. 

"Besluit je om ook na je dertigste die 546 euro per jaar te blijven inleggen – door te blijven besparen op de koffie of op iets anders – dan leidt dit tot 86.690 euro aan extra pensioen."

Pensioenbewustzijn bij jongeren groeit wel

Een positieve ontwikkeling is dat het pensioenbewustzijn bij jongeren wel groeit. De gemiddelde leeftijd waarop nieuwe klanten bij Brand New Day een pensioenrekening openen, daalt gestaag en ligt inmiddels op 43,7 jaar (vergeleken met 47,2 jaar in 2020). Tieland: “We zien die trend eigenlijk alleen maar doorzetten. Twintigers vormen met 5,5 procent echter nog steeds een kleine minderheid in ons klantenbestand.”

 

Reactie toevoegen

 
Bij Brand New Day kiest een op de vijf nieuwe klanten voor duurzaam beleggen

Bij Brand New Day kiest een op de vijf nieuwe klanten voor duurzaam beleggen

Sinds de introductie van duurzame modelportefeuilles bij Brand New Day medio 2023 belegt bijna één op de vijf nieuwe klanten duurzaam. Vrouwen en gepensioneerden...

Opnieuw groei voor Brand New Day

Opnieuw groei voor Brand New Day

Brand New Day zag in 2024 de netto winst met 5 procent dalen naar 19 miljoen euro. Wel nam het aantal nieuwe rekeningen met 23 procent toe tot 396.000 en steeg het...

Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen

Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen

Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...

Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

Brand New Day: kerstdrukte bij inleg aanvullend pensioen

December is de drukste maand van het jaar voor Brand New Day, stelt directeur Joost Tieland. “We zien in december altijd een enorme piek in het aantal geopende...

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...

BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light

BND en Finrust organiseren webinar pensioenplanning light

Brand New Day en FinRust organiseren op 14 november om 13.30 uur het webinar 'pensioenplanning light'.  Tijdens het webinar nemen Bartho de Jong van Brand New...

"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"

"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"

Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...

Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt

Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...

Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"

De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...