Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Architecten vergadering kantoor via Pixabay

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne financieel dienstverlener. Werken in een sector in beweging’. De paper leest: “Binnen het moderne takenpakket merken wij dat veel functies in de sector ook door middelbaar opgeleid personeel ingevuld kunnen worden, mits ze opleiding en ondersteuning ontvangen. Diploma’s als Wft en Wwft zijn indicatoren van hbo-denkniveau. Er wordt nog te weinig aandacht besteed aan interne opleidingstrajecten. Dit opent ook mogelijkheden om uit een heel ander vaatje te tappen: andere sectoren waar relevante competenties van belang zijn. Zo kun je in de horeca, hospitality en toerisme klantgericht en sociaal sterk personeel verleiden tot een stap met doorgroeimogelijkheden.”

In de paper worden vijf belangrijke trends gesignaleerd en besproken (onder meer in de vorm van interviews met mensen uit de sector): digitale innovatie is de grootste drijver van verandering in de sector, het werkveld vereist andere vaardigheden dan vroeger, werknemers hebben andere prioriteiten wat betreft arbeidsvoorwaarden dan vroeger, de tekorten op de arbeidsmarkt zijn structureel, het speelveld verandert, met nieuwe, verdwijnende en veranderende beroepen, spelers en doelgroepen.

Robo-advies

Als belangrijkste adviseursvaardigheden van de toekomst noemt De Vacature Makelaar: maatwerk bij complexere vraagstukken door meedenken, inlevingsvermogen
en creativiteit; adviseur voor alle financiële zaken, de gehele levensloop én hele familie; commerciële vaardigheden; bredere kennis, meerdere specialismen.

Daarmee onderscheidt de adviseur zich ook nadrukkelijk van de robo-adviseur die in opkomst is.

De paper: “We merken een trend waarin jonge adviseurs de voorkeur geven aan online advies, terwijl oudere adviseurs nog langs willen bij de klant. Aan klantzijde veranderen ook de behoeftes vanuit de jongere doelgroep. Adviesgeving moet gestroomlijnd zijn. Klanten verwachten binnen enkele seconden verschillende berekeningen en adviezen naast elkaar te kunnen zetten, producten af te sluiten en antwoord te krijgen op hun appje. In sommige gevallen (bijvoorbeeld via robo-adviseurs) wordt de tussenpersoon geheel weggenomen. Echt iets voor onze groeiende ‘doe-het-zelf-samenleving’.

“Betekent dit dat de adviseur in tien jaar buitenspel wordt gezet? Vooralsnog lijken klanten behoefte te hebben aan menselijk contact en een professional die de zaken uitlegt. Robo-adviseurs hebben voorlopig nog niet het niveau om complexere vraagstukken af te handelen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Werkgevers zetten vanwege de krapte vooral in op behoud van personeel

Werkgevers zetten vanwege de krapte vooral in op behoud van personeel

Zestig procent van de werkgevers heeft last van de krapte op de arbeidsmarkt. Deze werkgevers zetten vooral in op behoud van personeel (76 procent). Ook gaan ze...

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

Hoewel de samenleving als geheel flexibeler wordt, wordt vertaling daarvan binnen het hypotheekadvies volgens De Hypotheekshop "als lastiger ervaren. Een bestendige...

"Soft skills juist nu belangrijker dan ooit"

"Soft skills juist nu belangrijker dan ooit"

Om in 2022 verder te groeien, zijn bedrijven bij het werven van nieuw talent op zoek naar kandidaten die over soft skills beschikken. Deze lijken echter schaars...

Subsidieregeling NL leert door maakt carrièreswitch naar financiële sector makkelijk

Subsidieregeling NL leert door maakt carrièreswitch naar financiële sector makkelijk

De brancheverenigingen Adfiz en OvFD hebben, met steun van vakbond De Unie, via een NL leert door-regeling subsidie gekregen om de instroom en doorstroom van nieuw...

Viisi Hypotheken uitgeroepen tot beste werkgever Europa in categorie kleine bedrijven

Viisi Hypotheken uitgeroepen tot beste werkgever Europa in categorie kleine bedrijven

Viisi Hypotheken is voor de eerste keer in haar bestaan uitgeroepen tot beste werkgever van Europa in de categorie kleine bedrijven (tot vijftig medewerkers). Eerder...

Aon: "Vorm projectgroep 'het nieuwe beter' en maak roadmap"

Aon: "Vorm projectgroep 'het nieuwe beter' en maak roadmap"

Veel werkgevers worstelen nog met hoe zij ‘het nieuwe beter’, de toekomst na de coronapandemie en de terugkeer naar kantoor, willen inrichten. Het welzijn...

De Vacature Makelaar lanceert Vacaturepunt

De Vacature Makelaar lanceert Vacaturepunt

De Vacature Makelaar heeft vacaturepunt.nl gelanceerd. Bij Vacaturepunt ligt de nadruk op vacatures binnen het Wft-domein. ”We merkten dat er voor werknemers...

Hoffelijk: aandacht voor ‘terugkeershock’

Hoffelijk: aandacht voor ‘terugkeershock’

Hoffelijk biedt in juni een interactieve online sessie om organisaties te helpen bij de terugkeer van medewerkers naar kantoor, nu corona op zijn retour lijkt. De...

Loonkosten het hoogst in financiële sector

Loonkosten het hoogst in financiële sector

De gemiddelde loonkosten per gewerkt uur waren in 2020 het hoogst bij de financiële dienstverlening (57 euro) en het laagst in de horeca (negentien euro). Aldus...