Uitgaan van wat gebruikelijk was als polis zoekraakt

Uitvaart 1 (kerkhof)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0384) De consument heeft zijn stelling dat de uitvaartverzekeraar uitgaat van een onjuist verzekerd kapitaal met geen enkel document onderbouwd. De verzekeraar beschikt niet meer over de polis en de voorwaarden. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat in 1954 een verzekerd kapitaal van 227 euro gebruikelijk was. De vordering van de consument wordt afgewezen.

Tijdens de hoorzitting heeft de verzekeraar toegelicht dat hij bij de overname van de portefeuille van een rechtsvoorganger in 2015 de digitale bestanden met daarin de essentialia van de verzekeringen heeft overgezet naar zijn administratiesysteem. Uit onderzoek is gebleken dat de uitvaartverzekering van de vader en de moeder van de consument in het verleden al eerder van verzekeraar is verwisseld en dat in 2015 bij de overname geen afschrift van de polis en de voorwaarden meer aanwezig was

De commissie: “De consument heeft zijn stelling dat de verzekeraar uitgaat van een onjuist verzekerd bedrag echter met niet met bewijzen kunnen onderbouwen. Maar op de verzekeraar rust ook de plicht zijn betwisting deugdelijk te motiveren. En het enkele feit dat de verzekeraar niet in staat is om het originele polisblad uit 1954 te overleggen, maakt nog niet dat hij zijn verweer onvoldoende heeft gemotiveerd. De verzekeraar heeft toegelicht dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw het bedrag van 500 gulden een veel voorkomend verzekerd bedrag voor een uitkering bij overlijden was. Dit blijkt ook uit een overzicht van verzekeringen uit het bestand van de verzekeraar van hetzelfde polistype met voorliggende en naliggende polisnummers, gesloten in 1954 bij de oorspronkelijke verzekeraar. Verder blijkt niet uit de beschikbare gegevens dat de vader en de moeder van de consument op enig moment ervoor hebben gekozen om het verzekerd kapitaal te verhogen.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid

Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant

(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

Premiestijging van negentien procent geoorloofd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

Klacht van zes ton niet gehonoreerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

Klant maakt schending zorgplicht niet hard

(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is

(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...

Schade door babbeltruc niet gedekt

Schade door babbeltruc niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...

Dank je de koekoek...

Dank je de koekoek...

(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...