Uitgangspunten en richtlijnen prolongatie 2022

Hal fabriek via Pixabay

Adfiz, VNAB en Verbond hebben ook dit jaar de handen ineengeslagen om uitgangspunten en begeleidende richtlijnen op te stellen voor het prolongatieproces 2022. De uitgangspunten en richtlijnen zijn nadrukkelijk gericht op het gezamenlijke proces en niet op de inhoud van de afspraken tussen marktpartijen. Het initiatief is verder gericht op het voorkomen van verrassingen in het laatste kwartaal, verbeteren van de klanttevredenheid en de verzekerbaarheid stimuleren. 

Voorafgaand aan het opstellen van de prolongatierichtlijnen 2022 heeft VNAB begin dit jaar onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de prolongatie van januari 2021. Het doel hiervan was de oorzaken van de problemen helder te analyseren en oplossingsrichtingen te vinden voor het verbeteren van de klanttevredenheid, verzekerbaarheid, samenwerking met klanten en onderlinge samenwerking tussen marktpartijen. In september staat de eindrapportage en een meerjarig plan van aanpak op de agenda van het VNAB-bestuur. De VNAB is en blijft hierbij in overleg met ons, het Verbond van Verzekeraars en Narim. 

Uiterlijk in september volgen concrete voorstellen

Een korte samenvatting van de belangrijkste uitgangspunten en richtlijnen op een rij: 

Communicatie: tijdigheid en een duidelijke planning om wederzijdse verwachtingen te managen. Een rode draad hierin is dat in het tweede en derde kwartaal al overleg is tussen makelaars en verzekeraars om op hoofdlijnen elkaar te informeren. 

Prolongatievoorstel: uiterlijk in september volgen concrete voorstellen. Daar waar dit niet kan, bijvoorbeeld in afwachting van risico-informatie van de klant of afstemming met herverzekeraars, wordt dit zo snel mogelijk duidelijk gecommuniceerd. Geef als verzekeraar duidelijk aan in welke segmenten polissen niet worden opgezegd en aangepast. 

Risico-informatie/preventiemaatregelen: beschikbaarheid van de juiste risico-informatie is belangrijk voor een soepel prolongatieproces. Makelaars hebben de verantwoordelijkheid om deze informatie tijdig te verzamelen. Verzekeraars geven tijdig duidelijkheid over de benodigde informatie. De haalbaarheid voor een klant voor wat betreft tijdsbestek en praktische mogelijkheden moet worden meegenomen. 

Operationeel proces: polissen die zijn opgezegd door de verzekeraar en die zijn onderhandeld met makelaar en klant, worden door de makelaar kort nadat overeenstemming is bereikt, teruggekoppeld aan de verzekeraar voor spoedige verwerking in e-ABS. Mede ter voorkoming van een veelheid aan openstaande dossiers in december die het totaaloverzicht vertroebelen. 

Beschikbaarheid/bereikbaarheid: om te voldoen aan de primaire doelstellingen van het opzetten van deze uitgangspunten, is het belangrijk dat makelaars en verzekeraars volop in gesprek blijven over de laatste risico’s die moeten worden gedekt. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...