Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven

Een zeer ruime meerderheid (89 procent) van de stemmers op de afgelopen VVP-poll is het eens met Adfiz-directeur Enno Wiertsema dat het provisieverbod bij uitvaartverzekeringen moet worden herzien. Wiertsema deed deze oproep onlangs in zijn maandcolumn op de website van Adfiz.
Er waren 164 stemmers.
De poll leverde ook een paar interessante reacties op.
Wim Bremmers (Garantis Vermogens- en Risicoadvies): "De stelling is helaas niet goed. De vraag had moeten zijn of de consument via de verzekeraar mag betalen voor advies, bemiddeling en nazorg. Dat kan in de vorm van provisie maar ook in de vorm van een door de verzekeraar extra te incasseren (maand)bedrag dat wordt doorbetaald aan de bemiddelaar. Mijns inziens moeten wij als branche echt van 90 procent van de provisie af willen. We werken met name voor de eindklant, dus is het logisch dat die ons betaalt. Met inmiddels twaalf jaar ervaring met abonnementen, ook op 'schade', kan ik zeggen dat we óók werk doen dat niet direct valt door te belasten aan de consument. Daarvoor zou een vergoeding (provisie of nominaal bedrag) vanuit de verzekeraar nog steeds passen."
André van Luijk, Bureau van Luijk, oppert (overigens niet in reactie op de poll maar het bericht op VVP Online over de oproep van Wiertsema) : "Vanwege de misstanden in het verleden is het begrijpelijk dat afsluitprovisie afgeschaft is. Weer invoeren zou niet verstandig zijn. Wel zouden we voor sommige producten doorlopende provisie kunnen invoeren. Uitvaart en arbeidsongeschiktheid zouden daarvoor mogelijk geschikt zijn."
Reactie toevoegen
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...
Volledige transparantie over tarieven
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik ben volledig transparant over mijn tarieven en leg uit wat de klant hiervoor mag verwachten. Nog nooit heeft een...
Laat zien wat je voor de klant doet
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen actieve provisietransparantie. Laat maar zien wat je allemaal voor de...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik volg de beloningsdiscussie zijdelings, maar ben er niet mee bezig. Ik focus mij op mijn klanten en mijn portefeuille...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik kan niet elke minuut declareren bij mijn klanten en dat wil ik ook niet. Als ik met een ‘stopwatch’...
Transparantie zegt niets over kwaliteit
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Actieve provisietransparantie gaat het gesprek met de klant over de daadwerkelijke dienstverlening niet op gang brengen....
Sector moet meegroeien met de tijd
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs...
Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers
Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...
Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt
Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...
(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...










