Uitspraak Kifid cool voor klant
(Kifid-uitspraak GC 2022-0645) De consument maakt bezwaar tegen de bij zijn aflopend krediet geplaatste achterstandsmelding in het CKI. Hij stelt dat hij door deze achterstandsmelding geen nieuwe koelwagens kan leasen voor zijn onderneming en hij vindt de registratie niet proportioneel. De Geschillencommissie heeft een belangenafweging gemaakt tussen enerzijds de belangen bij handhaving van de achterstandsmelding en anderzijds het belang van de consument bij verwijdering daarvan. De uitkomst van de belangenafweging is dat in dit geval het belang van de consument dient te prevaleren. De achterstandsmelding moet daarom door Volkswagen Pon Financial Services worden verwijderd.
De commissie: “In het nadeel van de consument weegt dat hij niet goed het oog heeft gehouden op zijn financiële verplichtingen jegens Volkswagen. Dit pleit er in beginsel voor de registratie in stand te laten.
“Toch komt de commissie tot de conclusie dat de consument geen wanbetaler is waartegen de branche blijvend moet worden beschermd. De commissie hecht in dit kader belang aan het feit dat de consument – op het moment dat hij van de vordering op de hoogte was gebracht door het incassobureau – de vordering direct helemaal heeft betaald. Voor de commissie is voldoende aannemelijk geworden dat hier sprake is van een éénmalige fout, welke fout de consument heeft ingezien. Voorts weegt mee dat de door Volkswagen geplaatst achterstandsmelding de enige negatieve registratie in het CKI is.
“Ook is voldoende aannemelijk dat de achterstandsmelding een zakelijke belemmering vormt voor de consument omdat hij hierdoor geen nieuwe koelwagens kan leasen.
“Voorts acht de commissie het van belang dat inmiddels al meer dan twee jaar van de bewaartermijn van vijf jaar is verstreken. De redenatie van de bewaartermijn van vijf jaar is onder meer dat in die periode duidelijk kan worden of iemand financieel stabiel is. In het onderhavige geval is een periode van ruim twee jaar en drie maanden daarvoor voldoende. Hier weegt de commissie ook mee dat het om een geringe achterstand ging die uiteindelijk volledig is voldaan.”
Reactie toevoegen
Meer over
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...
Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...
Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas
(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0683) De consument heeft een geschil met de koper van zijn woning over harde knallen afkomstig uit het dak. De consument is door de rechtbank...
Bruidspaar verliest duizenden euro's op aanbetaling ondanks bruiloftverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0677) De consumenten hebben op basis van de bruiloftverzekering de volledige vergoeding gevorderd van de gevolmachtigde voor de betalingen...
Gestolen skistokken: klager glijdt uit bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2024-0678) Tijdens de wintersport van de consument zijn de skistokken gestolen. Tijdens een lunch in een restaurant op de piste heeft de consument...
Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje
(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje...
Adviseur had duidelijker naar de bank moeten communiceren
(Kifid-uitspraak GC 2024-0604) De consument stelt dat zij schade heeft geleden, doordat de adviseur niet voortvarend genoeg aan de slag is gegaan met de hypotheekaanvraag....
Verzekeraar mag premie houden als klant vergeet polis stop te zetten
(Kifid-uitspraak GC 2024-581) De consument heeft het kenteken van haar auto tijdelijk geschorst, maar is hierbij vergeten haar verzekering stop te zetten. Zij verzoekt...
Man leent telefoon en loopt weg: geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2024-0574) De consument is op een treinstation benaderd door een voor haar onbekende man met de vraag of hij haar telefoon mocht gebruiken. De...