Uitspraak Kifid cool voor klant

Koelwagen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0645) De consument maakt bezwaar tegen de bij zijn aflopend krediet geplaatste achterstandsmelding in het CKI. Hij stelt dat hij door deze achterstandsmelding geen nieuwe koelwagens kan leasen voor zijn onderneming en hij vindt de registratie niet proportioneel. De Geschillencommissie heeft een belangenafweging gemaakt tussen enerzijds de belangen bij handhaving van de achterstandsmelding en anderzijds het belang van de consument bij verwijdering daarvan. De uitkomst van de belangenafweging is dat in dit geval het belang van de consument dient te prevaleren. De achterstandsmelding moet daarom door Volkswagen Pon Financial Services worden verwijderd.

De commissie: “In het nadeel van de consument weegt dat hij niet goed het oog heeft gehouden op zijn financiële verplichtingen jegens Volkswagen. Dit pleit er in beginsel voor de registratie in stand te laten.

“Toch komt de commissie tot de conclusie dat de consument geen wanbetaler is waartegen de branche blijvend moet worden beschermd. De commissie hecht in dit kader belang aan het feit dat de consument – op het moment dat hij van de vordering op de hoogte was gebracht door het incassobureau – de vordering direct helemaal heeft betaald. Voor de commissie is voldoende aannemelijk geworden dat hier sprake is van een éénmalige fout, welke fout de consument heeft ingezien. Voorts weegt mee dat de door Volkswagen geplaatst achterstandsmelding de enige negatieve registratie in het CKI is.

“Ook is voldoende aannemelijk dat de achterstandsmelding een zakelijke belemmering vormt voor de consument omdat hij hierdoor geen nieuwe koelwagens kan leasen.

“Voorts acht de commissie het van belang dat inmiddels al meer dan twee jaar van de bewaartermijn van vijf jaar is verstreken. De redenatie van de bewaartermijn van vijf jaar is onder meer dat in die periode duidelijk kan worden of iemand financieel stabiel is. In het onderhavige geval is een periode van ruim twee jaar en drie maanden daarvoor voldoende. Hier weegt de commissie ook mee dat het om een geringe achterstand ging die uiteindelijk volledig is voldaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...