Uitspraak Kifid cool voor klant

Koelwagen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0645) De consument maakt bezwaar tegen de bij zijn aflopend krediet geplaatste achterstandsmelding in het CKI. Hij stelt dat hij door deze achterstandsmelding geen nieuwe koelwagens kan leasen voor zijn onderneming en hij vindt de registratie niet proportioneel. De Geschillencommissie heeft een belangenafweging gemaakt tussen enerzijds de belangen bij handhaving van de achterstandsmelding en anderzijds het belang van de consument bij verwijdering daarvan. De uitkomst van de belangenafweging is dat in dit geval het belang van de consument dient te prevaleren. De achterstandsmelding moet daarom door Volkswagen Pon Financial Services worden verwijderd.

De commissie: “In het nadeel van de consument weegt dat hij niet goed het oog heeft gehouden op zijn financiële verplichtingen jegens Volkswagen. Dit pleit er in beginsel voor de registratie in stand te laten.

“Toch komt de commissie tot de conclusie dat de consument geen wanbetaler is waartegen de branche blijvend moet worden beschermd. De commissie hecht in dit kader belang aan het feit dat de consument – op het moment dat hij van de vordering op de hoogte was gebracht door het incassobureau – de vordering direct helemaal heeft betaald. Voor de commissie is voldoende aannemelijk geworden dat hier sprake is van een éénmalige fout, welke fout de consument heeft ingezien. Voorts weegt mee dat de door Volkswagen geplaatst achterstandsmelding de enige negatieve registratie in het CKI is.

“Ook is voldoende aannemelijk dat de achterstandsmelding een zakelijke belemmering vormt voor de consument omdat hij hierdoor geen nieuwe koelwagens kan leasen.

“Voorts acht de commissie het van belang dat inmiddels al meer dan twee jaar van de bewaartermijn van vijf jaar is verstreken. De redenatie van de bewaartermijn van vijf jaar is onder meer dat in die periode duidelijk kan worden of iemand financieel stabiel is. In het onderhavige geval is een periode van ruim twee jaar en drie maanden daarvoor voldoende. Hier weegt de commissie ook mee dat het om een geringe achterstand ging die uiteindelijk volledig is voldaan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...