"Uitzending Kassa was schertsvertoning"

Kassa 6 oktober 2018

CFD kraakt bij de aankondiging van een nazorgmodule voor alle intermediairs de Kassa-uitzending zaterdagavond. Voorzitter Edwin Herdink: "CFD heeft geen goed woord over voor die uitzending. In de uitzending volgen in rap tempo enkele twijfelachtige aannames elkaar op, waarna de onterechte conclusie wordt getrokken dat tussenpersonen standaard het premieverschil moeten dragen als een polis goedkoper kan.

"Volgens Jeroen Wolfsen van MoneyWise is de ORV een simpel recht-toe-recht-aan product en geeft hij in de uitzending de verkeerde indruk dat met een paar muisklikken duizenden euro's kunnen worden bespaard. Voor die vier muisklikken rekent hij 165 euro aan kosten, maar dat was in de Kassa-uitzending even weggelaten. Toch is het betalen van kosten een van de belangrijkste redenen waarom klanten niet in beweging komen. De boze klant in de uitzending bevestigt dit zelf ook. Omdat ze kosten moest betalen bij haar tussenpersoon om duizenden euro's te besparen had ze geen interesse meer.

"Volgens Kassa mogen intermediairs ook geen nieuwsbrieven gebruiken om belangrijke wijzigingen in producten/diensten mee te delen en wordt de indruk gewekt dat als je eenmaal provisie hebt betaald in je leven, advies voor altijd gratis is. Het had niet verder van de waarheid kunnen afstaan.

"Ook vindt CFD het erg ongemakkelijk dat verzekeraars in alle talen zwijgen. Voor het eerst hadden verzekeraars nu echt kunnen laten zien dat ze de samenwerking met het intermediair na het provisieverbod waarderen, maar blijkbaar zijn het toch weer meer woorden dan daden. En dat terwijl er ontzettend veel valt af te dingen op de KiFiD-uitspraak, waar Kassa alles op baseert."

CFD-nazorgmodule

CFD introduceert voor het einde van deze maand de CFD-nazorgmodule voor alle intermediairs. Met deze module kunnen intermediairs geautomatiseerd de nazorg van alle financiële -en verzekeringsproducten professioneler regelen en vastleggen.

Ontwikkelaar van de tool is Mischa Diender, die bekend is geworden met de Contaqt-nieuwsbrief en uitgebreide ervaring heeft in de intermediaire markt met digitale tools.

Diender: "In de tool kan uit een lijst aanwezige nazorgscenario’s worden gekozen, maar kunnen ook eenvoudig eigen gemaakte scenario’s worden opgezet. Per klant of klantgroep kan het intermediair aangeven hoe vaak er een reminder wordt gestuurd en afhankelijk van de antwoorden die klanten geven worden volautomatisch ook actiepunten aangemaakt voor de betrokken adviseur. Met een paar klikken kan de volledige communicatie met een klant ook in elke CRM-klantkaart worden gehangen, naast dat alles beschikbaar blijft in de tool. Inmiddels hebben we ook de eerste stappen gezet om te integreren met diverse CRM-systemen."

"De look en feel tenslotte wordt door ons ingesteld en helemaal afgestemd op de huisstijl van iedere individuele intermediair.”

De CFD-nazorgmodule wordt aangeboden voor een vaste prijs van 97,50 euro exclusief btw en is tijdelijk voor alle intermediairs in Nederland beschikbaar. Het gebruik van de tool is de eerste vier maanden gratis, inclusief helpdeskondersteuning.

Daarna betaalt het intermediair een vast bedrag van 29,00 euro per maand, ongeacht de intensiteit van het gebruik. De module is per maand opzegbaar.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof radstaake - Claimshulp.nl 26 maart 2019

Edwin, zoals je weet praat ik vanuit de visie van de klant van jullie achterban. Die weet niet beter als dat de adviseur voor hem zorgt en dat hij daar niets voor hoeft te betalen. Diezelfde burger kijkt ook naar Radar en Kassa en het nieuws en dat bepaalt zijn perceptie. Als het niet goed gaat ergens in de keten zal de burger verhaal halen bij jullie achterban. Wil je je dus profileren bij de klanten en daarmee jullie achterban helpen, dan zal je wel op moeten komen treden, hoezeer dit ook tegen jullie principes is. One-liners zijn niet erg zolang het goede one-liners zijn, zoals de one-liner hieronder omtrent het verschil tussen wft en commerciele zorgplicht. Want geloof me: de burger ziet dat verschil niet. De achterban kan dit doen in een persoonlijk gesprek, maar jullie kunnen dit bevorderen door goede one-liners op tv. Maar goed: dat is een keuze.

CFD-Helpdesk - CFD 26 maart 2019

Roelof, Er is een verschil tussen Wft zorgplicht en commerciële zorgplicht. De laatste is een betaalde dienst. Dat wordt steeds door elkaar gehaald. Wij zien het niet als onze taak om in gekleurde 5 minuten items op TV daar met oneliners iets tegen te doen. Onze keus is dat via de vakpers en in de dialoog met stakeholders en onze achterban bespreekbaar te maken en concrete oplossingen aan te dragen. Jammer dat jij dat ziet als ‘roepen in de vakbladen’, maar we respecteren natuurlijk jouw mening.

roelof radstaake - Claimshulp.nl 24 maart 2019

Tja, Edwin, die indruk van 'gratis' advies is bij de gewone burger al jaren gewekt omdat de adviseurs nooit iets hebben geroepen over wie nu eigenlijk hun opdrachtgever is en hoe hun verdienmodel er uit ziet. En de gewone burger gaat uit van het principe, wie betaalt bepaalt. De burger betaalde nooit aan de adviseur dus werd die kennelijk door de verzekeraar betaald. voor het afsluiten en voor de nazorg. Dat beeld ga je nu niet ineens ombuigen. En wat Kassa (en Radar) betreft: die spelen in op het sentiment en wil je dat ombuigen, dan zal je daar ook moeten zitten om uitleg te geven. Niet roepen in vakbladen want die leest de burger niet.

Meer over
CFD start opnieuw WOZ-actie

CFD start opnieuw WOZ-actie

Ook dit jaar gaat belangenvereniging CFD een WOZ-actie voeren met als doel relaties van adviseurs te helpen besparen op de onroerendezaakbelasting (OZB). "De eerste...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD nam onlangs deel aan een gesprek van ondernemers en vertegenwoordigers daarvan met de ministers van Economische Zaken en Buitenlandse Handel over het vestigingsklimaat...

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD zet het keurmerk Finzeker opnieuw in de markt. "Finzeker start met ingang van 2 oktober 2023 met de werving van kantoren voor het keurmerk. Zodra een landelijke...

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD is een samenwerking aangegaan met SHED Expertise. Met de diensten contra-expertise (brand/water/inbraak/stormschade), schade-expertise, bouw expertise, bedrijfsmatige...

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...

CFD start WOZ-actief 2023

CFD start WOZ-actief 2023

De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...